Obs! Alle tilbudene er ikke like gode eller relevante. Bruk derfor prisjakt.no, og still deg tre spørsmål før du handler.
Forbrukerøkonom i DNB, Silje Sandmæl, utnytter selv tilbudene i november. Men hun er prisbevisst og kjøper kun det hun har planlagt.
En vare som er satt ned 30 prosent, kan være like billig eller billigere et annet sted
Forbrukerrådet har anbefalt alle som handler på tilbud å gjøre dette; skrive opp hva de er på jakt etter, samt å ta en prissjekk før de handler.
– Varene jeg er ute etter følger jeg på prisjakt.no, som sammenligner prisene fra ulike tilbydere. Der ser jeg også om prisene på disse varene ble satt opp i oktober for så å bli solgt på «tilbud» i november.
I så fall er ikke tilbudet like godt som det blir fremstilt som.
– Det er nettopp derfor det er lurt å følge med på dette. Det betyr jo at en vare som er satt ned 30 prosent, kan være like billig eller billigere et annet sted, poengterer forbrukerøkonomen.
Relatert artikkel: Ulike betalingsmåter gir ulik kjøpsbeskyttelse
Når butikkene frister med nedsatte priser er det også lett å kjøpe ting som du ikke trenger, ting som du kanskje kommer til å angre på at du kjøpte.
– Handler du i en av de store el- eller sportskjedene, kan du også be avdelingen du handler i om å sjekke konkurrentenes priser for deg. Ikke gå til kassen for å gjøre dette. Da må du stå i kø, og de har gjerne ikke tid til å gjøre det.
Forbrukerøkonomen minner også om at mange kjedebutikker tilbyr både «prisgaranti» og «åpent kjøp».
Angrer du, kan du altså få gjort noe med det!
– Prøv, det kan være verdt bryet, fastslår Sandmæl.
Som forbruker har du også mange lovpålagte rettigheter, for eksempel reklamasjonsrett hvis varen har feil eller du ikke har fått det du har betalt for.
Ifølge Forbrukerrådet kan du reklamere opptil fem år, avhengig av hvor lenge det du har kjøpt er ment å vare. På for eksempel hvitevarer har du 5 års klagerett, selv om de er kjøpt til halv pris. Les mer om reklamasjonsretten her på Forbrukerrådet nettsider