– Slik gjør du gode kjøp i Black Week

Obs! Alle tilbudene er ikke like gode eller relevante. Bruk derfor prisjakt.no, og still deg tre spørsmål før du handler.

UTNYTT TILBUDENE: - Men skriv først en liste over hva du er på jakt etter og sjekk prisene andre steder før du slår til, anbefaler DNBs Silje Sandmæl. Foto: Stig B. Fiksdal
Lesetid 3 min lesetid
Publisert 15. nov 2023
Artikkelen er flere år gammel

Forbrukerøkonom i DNB, Silje Sandmæl, utnytter selv tilbudene i november. Men hun er prisbevisst og kjøper kun det hun har planlagt.

En vare som er satt ned 30 prosent, kan være like billig eller billigere et annet sted
Silje Sandmæl

Sjekk prisen hos andre før du slår til

Forbrukerrådet har anbefalt alle som handler på tilbud å gjøre dette; skrive opp hva de er på jakt etter, samt å ta en prissjekk før de handler.

– Varene jeg er ute etter følger jeg på prisjakt.no, som sammenligner prisene fra ulike tilbydere. Der ser jeg også om prisene på disse varene ble satt opp i oktober for så å bli solgt på «tilbud» i november.

I så fall er ikke tilbudet like godt som det blir fremstilt som.

SNART JUL: Når butikkene skilter med gode tilbud er det lett å la seg rive med. Foto: Oliver Berg

– Det er nettopp derfor det er lurt å følge med på dette. Det betyr jo at en vare som er satt ned 30 prosent, kan være like billig eller billigere et annet sted, poengterer forbrukerøkonomen.

Relatert artikkel: Ulike betalingsmåter gir ulik kjøpsbeskyttelse

Still deg alltid disse spørsmålene før du handler

Når butikkene frister med nedsatte priser er det også lett å kjøpe ting som du ikke trenger, ting som du kanskje kommer til å angre på at du kjøpte.

Forbrukerøkonomen anbefaler derfor at du stiller deg disse tre spørsmålene før du drar kortet:

  1. Trenger jeg dette? 
  2. Kan det kjøpes brukt, leies eller lånes?
  3. Bør jeg heller bruke pengene på noe annet som jeg trenger mer, eller som vil gi meg eller andre mer glede?

Sandmæl gir også et annet tips:

– Handler du i en av de store el- eller sportskjedene, kan du også be avdelingen du handler i om å sjekke konkurrentenes priser for deg. Ikke gå til kassen for å gjøre dette. Da må du stå i kø, og de har gjerne ikke tid til å gjøre det. 

Angrer du? Ta grep!

Forbrukerøkonomen minner også om at mange kjedebutikker tilbyr både «prisgaranti» og «åpent kjøp». 

  • Prisgaranti vil si at dersom du kan kjøpe identisk vare til en lavere pris enn du betalte i butikken innen et visst antall dager etter kjøpsdatoen, betaler de deg differansen tilbake.
  • Åpent kjøp vil si at butikken i en periode fra det tidspunktet du mottar varene tilbyr gratis retur og pengene tilbake eller bytte.
  • De fleste butikker lar deg bytte, men det er ingen lovbestemt rett. Kjøper du på nett derimot, har du 14 dagers angrerett.

Angrer du, kan du altså få gjort noe med det!

– Prøv, det kan være verdt bryet, fastslår Sandmæl.

Slik fungerer reklamasjonsretten

Som forbruker har du også mange lovpålagte rettigheter, for eksempel reklamasjonsrett hvis varen har feil eller du ikke har fått det du har betalt for.

Ifølge Forbrukerrådet kan du reklamere opptil fem år, avhengig av hvor lenge det du har kjøpt er ment å vare. På for eksempel hvitevarer har du 5 års klagerett, selv om de er kjøpt til halv pris. Les mer om reklamasjonsretten her på Forbrukerrådet nettsider