Vi har snakket med ekspertene. Slik lykkes du med shoppestopp

Er du en av dem som har fått nok av Black Friday, Cyber Monday og salg hele året? Er det på tide med en shoppestopp? Da er du ikke alene.

Lesetid 8 min lesetid
Publisert 05. jan 2018
Artikkelen er flere år gammel

I en undersøkelse utført av Respons Analyse på oppdrag fra DNB, sier 19 prosent av de spurte i aldersgruppen 18-29 år at de har shoppestopp som nyttårsløfte i 2018. 12 prosent i samme aldersgruppe ønsker å kjøpe mer brukt det kommende året.

Hva må til for å klare å gjennomføre en shoppestopp?

Sett deg realistiske mål med shoppestopp

– Ikke sett deg overambisiøse mål du ikke kan nå. Sett deg realistiske mål på hvor lenge du kan klare å gjennomføre en shoppestopp, men våg å utfordre deg selv, sier gründer og CEO bak gjenbruksappen Tise, Eirik Frøyland Rime.

I januar 2017 gikk Jenny Skavlan, creative director i selskapet, ut og erklærte at hun skulle ha shoppestopp i et halvt år og oppfordret flere til å bli med. Med det lanserte Tise en ny funksjon i appen som gjør det mulig å se hvor mye penger man har spart fra dag til dag og hvor mye CO2, kjemikalier og vann man har spart. Samtidig får man motivasjon og tips underveis slik at det skal bli lettere å gjennomføre. Lengden på shoppestoppen velger man selv og om det skal være lov å kjøpe brukt i perioden eller ikke.

Følg med på hvor mye penger du klarer å spare i Spare.

– Det er ikke slik at man må avstå fra shopping et helt år, målet med shoppestoppen er å bli mer bevisst sitt eget forbruk, uansett hvor lenge man gjør det, mener Rime.

Finn alternativer til shopping

Og det var mange som ble med på shoppestoppen. Rime forteller at godt over 8000 tok utfordringen. De opprettet blant annet en egen Facebook-gruppe for shoppestoppere, slik at de kunne motivere og hjelpe hverandre.

– Mange får et kick av å shoppe og kan synes det er vanskelig å miste det. Da kan det være fint å få støtte og oppmuntring fra hverandre, mener han, og anbefaler å finne andre alternativer til shopping.

Gründeren, som selv har testet shoppestopp, så at mange av deltakerne engasjerte seg rundt det med bytting av klær og arrangerte byttekvelder. Mange begynte også å sy og redesigne selv, slik at de kunne fornye garderoben på en mer bærekraftig måte.

Hensikten med shoppestopp er å endre holdning

En annen som har vært gjennom en shoppestopp er creative lead i Tise, Rebecca Sophia Moe. For henne handlet shoppestoppen om mer enn ikke å kjøpe klær i en periode.

Eirik Frøyland Rime er gründer og CEO i Tise.

– Shoppestopp må ikke være som en slankekur du en dag vil bryte. Hvis du trenger nye sokker er det helt lov. Hensikten er å endre holdningen sin, bli litt mer reflektert og inspirere andre til å gjøre det samme. Jeg vil anbefale shoppestopp fordi det endrer innstillingen du har til klær. Jeg har blitt mer forsiktig og håndvasker de plaggene jeg liker best, siden jeg har klart å legge bort tanken om at klær er erstattelige, forteller hun.

Moe innrømmer likevel at det kan være lett å la seg friste til å bryte shoppestoppen når man går forbi butikkvinduer med nye og trendy plagg.

Tise til iOS

Tise til Android

Starten på en samfunnsbevegelse?

– Da minner jeg meg selv på at det både er kulere og mer unikt med klær som varer lenger enn denne ukens mote. I tillegg har jeg forstått at mye av hva som er kult innenfor mote bare er styrt av klesmerkene. En Chanel-veske er ikke bare en veske, men et statussymbol. Og er det ikke egentlig litt nørd at vi alle faller for det? Den innstillingen prøver jeg å holde meg unna, sier Rebecca.

Hun tror shoppestopp er starten på en samfunnsbevegelse hvor flere tar initiativ for å endre holdningen sin til miljøet.

– Det er mange som vil bidra til en positiv endring i verden uten at de vet hvordan, og en shoppestopp er et bra sted å starte. Jeg anbefaler å prøve shoppestopp i 2018.

Slik bruker du mindre penger i 2018

Rebecca Sophia Moe er creative lead i Tise.

Stor interesse for brukte klær

– Det er kjempestor interesse for brukte klær, spesielt fra 50-tallet og til og med 80-tallet, forteller Lise Johnsen, innehaver av vintage og redesign-butikken Bess Retro på Grünerløkka.

Hun har vært i gamet i mange år og ser at det økte fokuset på gjenbruk, miljø og redesign, spesielt med Jenny Skavlan i spissen, har tiltrukket flere unge jenter til retro-butikken. Og det er ett plagg det går spesielt mye av.

– Kjoler, kjoler, kjoler. Alle vil ha kjoler.

Og har ikke Johnsen kjole i riktig størrelse, eller kjolen har feil armlengde eller en utringning som må fikses, syr hun den om for kundene. Hun har også kunder som kommer innom butikken for å redesigne gamle klenodier.

Ta vare på det man har

– Før i tiden ble klær laget for å vare og det ble lagt inn ekstra stoff i sømmene slik at plaggene kunne legges ut om man for eksempel skulle legge på seg. Sånn er det ikke lenger, forteller Johnsen, som har vunnet Oslo Fashion Awards to ganger med Bess Retro, som er den første og eneste bruktbutikken som har blitt kåret til årets motebutikk.

Johnsen har lite til overs for bruk og kast-mentaliteten og mener man må ta vare på det man har. Selv har hun ikke kjøpt seg et nytt plagg på årevis. Hun vil anbefale dem som skal ha shoppestopp om å melde seg på et sykurs, slik at man kan lære seg hvordan man gjør gammelt tøy nytt igjen. Ting som å sy i knapper, legge opp eller ned og reparere hull kan de fleste få til selv.

– Det finnes uendelig muligheter for redesign og det meste kan repareres, forteller hun.

Lise Johnsen driver Bess Retro i Oslo