Har du planer om store innkjøp?

Slik må du betale for å kunne reklamere til banken

Hvem du kan reklamere til ved svindel, feil, forsinkelse eller om butikken går konkurs før levering, avhenger av betalingsmåte.

BRUK KORT ELLER VIPPS PÅ NETTET: Det anbefaler fagansvarlig for Kort- og bankreklamasjoner i DNB, Vegar Johansen. Foto: Jann Fredrik Rønning
Lesetid 4 min lesetid
Publisert 16. jan 2025
Artikkelen er flere år gammel

Derfor er det lurt å sette seg inn i hvilke muligheter du som kjøper har med de ulike betalingsalternativene. Spesielt hvis du handler mye på nettet. 

Anbefaler kort eller Vipps til netthandel

På nettet anbefaler fagansvarlig for Kort- og bankreklamasjoner i DNB, Vegar Johansen, å betale med kort eller Vipps. Da er det nemlig Visa-delen av bankkortet ditt eller mastercardet som blir trukket, og du kan da reklamere til banken hvis det oppstår problemer. Det kan du ikke hvis du belaster kontoen din direkte.

I fysiske butikker hvor BankAxept-delen av bankkortet ditt benyttes, belastes også kontoen direkte, og banken kan derfor dessverre ikke hjelpe deg med reklamasjon. 

På nettet er det imidlertid alltid Visa-delen av bankkortet ditt som blir trukket, ikke BankAxept-delen. BankAxept aksepteres kun i fysiske butikker.

– Handler du med kort eller Vipps i en nettbutikk er reklamasjonsrettighetene derfor tilnærmet de samme uansett om du betaler med Visa-kort, Mastercard eller Vipps. Mottar banken reklamasjon fra deg på slike kjøp, kan vi løse saken raskt gjennom samarbeidet vi har med Visa og Mastercard, opplyser han.

Hva hvis butikken har gått konkurs?

Ovennevnte gjelder også hvis butikken du har handlet med, har gått konkurs. 

– Da er det viktig at du har god dokumentasjon på hva du har handlet og når det skulle vært levert, samt at du kontakter banken så snart du oppdager at butikken faktisk er konkurs, understreker Vegar.

Gjelder konkursen en pakkereise må kravet også rettes til reisegarantifondet i det landet brukerstedet er registrert.

Garmin Pay og Google Pay

Du kan også reklamere til banken hvis du får problemer etter at du i fysisk butikk har handlet med Google Pay, Garmin Pay eller lignende.

– Disse betalingene går også via Visa-delen av kortet ditt eller Mastercard, ikke BankAxept. Du kan derfor reklamere til banken hvis det skulle bli nødvendig, forklarer Vegar.

Apple Pay og Tæpp

Bruker du derimot Apple Pay fra DNB eller Tæpp med Vipps i fysisk butikk må du være oppmerksom på at du ikke kan reklamere hvis det er bankkortet ditt, og ikke Mastercardet, som brukes.

– I fysiske butikker er det da BankAxept-delen som belastes forutsatt at betalingsterminalen aksepterer BankAxept, gjør han oppmerksom på.

Relatert artikkel: Forbrukerrådet advarer mot «dropshipping»

Betaling med kredittkort gir flest fordeler

Betaler du med Mastercard eller andre kredittkort har du også rettigheter i henhold til Finansavtaleloven paragraf 2–7. Men for at du skal kunne rette et krav til kredittyter etter denne bestemmelsen, må blant annet disse forutsetningene være innfridd:

  • Du må ha handlet på kreditt
  • Du må ha handlet hos en næringsdrivende
  • Det må være en feil eller mangel ved varen eller tjenesten du har kjøpt
  • Du må ha forsøkt å løse saken hos selger

Vegar legger til at Mastercard eller andre kredittkort i mange situasjoner uansett vil være absolutt beste alternativ, og forklarer hvorfor:

– Bruker du kredittkort når du bestiller reise, hotell, fly eller leiebil, så slipper du reservasjoner på brukskontoen din. Og skulle kredittkortet ditt mot formodning bli misbrukt av svindlere, slipper du at det går penger ut fra brukskontoen din.

Ikke vent med å reklamere

Til slutt kommer han med denne oppfordringen:

– Dersom du oppdager feil på varen du har kjøpt eller at den ikke blir levert – og butikken ikke responderer – kontakt banken så raskt som mulig!

For dess raskere banken får tilsendt reklamasjonsskjemaet, dess enklere blir det for Vegar og kollegene hans å hjelpe.

– Hvis du er blitt utsatt for svindel er det spesielt viktig at du melder fra til oss med én gang du har oppdaget det, presiserer han.

Slik går du fram hvis du trenger å reklamere til banken

Slike betalinger gir ingen reklamasjonsrett til banken

  • Kjøper du varer fra privatpersoner på bruktmarkedsplasser som Finn.no og TISE kan du ikke reklamere til banken hvis noe skulle gå feil. Banken kan kun bistå ved kjøp hos en næringsdrivende.
  • Banken kan heller ikke bistå hvis du ved kjøp har overført direkte fra konto. Eller valgt betalingsutsettelse med faktura som du får tilsendt i etterkant fra for eksempel Klarna eller Qliro. 
  • Ved bruk av BankAxept-delen av kortet går betalingen utenom Visa eller Mastercard. Da vil ikke banken kunne hjelpe deg dersom du ser grunn til å reklamere. Dette gjelder også hvis du har lagt inn bankkortet ditt i Apple Pay eller Vipps tæpp og bruker det i Norge. Da er det vanligvis BankAxept-delen av bankkortet som blir brukt hvis terminalen godtar BankAxept.

– I disse tilfellene har du ikke brukt Visa eller Mastercard til å betale med. Dermed har du ikke reklamasjonsrett. Det betyr at du ikke vil kunne reklamere til banken hvis det oppstår feil med varen eller den ikke blir levert, presiserer Vegar.

Merk:

DNB Mastercard har 45 dagers rentefri kreditt, og det vil påløpe renter på kreditt utover det. 

Regneeksempel for Pluss Mastercard per medio november 2023:
30.000 kroner over 12 måneder til nominell rente på 18,60 prosent, det vil si 20,27 prosent effektivt, vil koste 3.108 kroner. Det vil si at du må betale tilbake totalt 33.108 kroner.