Har du planer om store innkjøp?
Hvem du kan reklamere til ved svindel, feil, forsinkelse eller om butikken går konkurs før levering, avhenger av betalingsmåte.
Derfor er det lurt å sette seg inn i hvilke muligheter du som kjøper har med de ulike betalingsalternativene. Spesielt hvis du handler mye på nettet.
På nettet anbefaler fagansvarlig for Kort- og bankreklamasjoner i DNB, Vegar Johansen, å betale med kort eller Vipps. Da er det nemlig Visa-delen av bankkortet ditt eller mastercardet som blir trukket, og du kan da reklamere til banken hvis det oppstår problemer. Det kan du ikke hvis du belaster kontoen din direkte.
I fysiske butikker hvor BankAxept-delen av bankkortet ditt benyttes, belastes også kontoen direkte, og banken kan derfor dessverre ikke hjelpe deg med reklamasjon.
På nettet er det imidlertid alltid Visa-delen av bankkortet ditt som blir trukket, ikke BankAxept-delen. BankAxept aksepteres kun i fysiske butikker.
– Handler du med kort eller Vipps i en nettbutikk er reklamasjonsrettighetene derfor tilnærmet de samme uansett om du betaler med Visa-kort, Mastercard eller Vipps. Mottar banken reklamasjon fra deg på slike kjøp, kan vi løse saken raskt gjennom samarbeidet vi har med Visa og Mastercard, opplyser han.
Ovennevnte gjelder også hvis butikken du har handlet med, har gått konkurs.
– Da er det viktig at du har god dokumentasjon på hva du har handlet og når det skulle vært levert, samt at du kontakter banken så snart du oppdager at butikken faktisk er konkurs, understreker Vegar.
Gjelder konkursen en pakkereise må kravet også rettes til reisegarantifondet i det landet brukerstedet er registrert.
Du kan også reklamere til banken hvis du får problemer etter at du i fysisk butikk har handlet med Google Pay, Garmin Pay eller lignende.
– Disse betalingene går også via Visa-delen av kortet ditt eller Mastercard, ikke BankAxept. Du kan derfor reklamere til banken hvis det skulle bli nødvendig, forklarer Vegar.
Bruker du derimot Apple Pay fra DNB eller Tæpp med Vipps i fysisk butikk må du være oppmerksom på at du ikke kan reklamere hvis det er bankkortet ditt, og ikke Mastercardet, som brukes.
– I fysiske butikker er det da BankAxept-delen som belastes forutsatt at betalingsterminalen aksepterer BankAxept, gjør han oppmerksom på.
Relatert artikkel: Forbrukerrådet advarer mot «dropshipping»
Betaler du med Mastercard eller andre kredittkort har du også rettigheter i henhold til Finansavtaleloven paragraf 2–7. Men for at du skal kunne rette et krav til kredittyter etter denne bestemmelsen, må blant annet disse forutsetningene være innfridd:
Vegar legger til at Mastercard eller andre kredittkort i mange situasjoner uansett vil være absolutt beste alternativ, og forklarer hvorfor:
– Bruker du kredittkort når du bestiller reise, hotell, fly eller leiebil, så slipper du reservasjoner på brukskontoen din. Og skulle kredittkortet ditt mot formodning bli misbrukt av svindlere, slipper du at det går penger ut fra brukskontoen din.
Til slutt kommer han med denne oppfordringen:
– Dersom du oppdager feil på varen du har kjøpt eller at den ikke blir levert – og butikken ikke responderer – kontakt banken så raskt som mulig!
For dess raskere banken får tilsendt reklamasjonsskjemaet, dess enklere blir det for Vegar og kollegene hans å hjelpe.
– Hvis du er blitt utsatt for svindel er det spesielt viktig at du melder fra til oss med én gang du har oppdaget det, presiserer han.
– I disse tilfellene har du ikke brukt Visa eller Mastercard til å betale med. Dermed har du ikke reklamasjonsrett. Det betyr at du ikke vil kunne reklamere til banken hvis det oppstår feil med varen eller den ikke blir levert, presiserer Vegar.
Merk:
DNB Mastercard har 45 dagers rentefri kreditt, og det vil påløpe renter på kreditt utover det.
Regneeksempel for Pluss Mastercard per medio november 2023:
30.000 kroner over 12 måneder til nominell rente på 18,60 prosent, det vil si 20,27 prosent effektivt, vil koste 3.108 kroner. Det vil si at du må betale tilbake totalt 33.108 kroner.