Hvert år tar 150.000 kunder kontakt om kort:

Du kan se kode, bestille og sperre kort selv – i mobilbanken

Kundesenteret får over 150.000 henvendelser om kort i året. Mange vet ikke at de kan ordne det selv i nett- eller mobilbanken.

PÅ DNBS KUNDSENTER: Rådgiver Celina Wik hjelper og gir gode råd til kunder som tar kontakt. Foto: Andy Minh Quan Do
Lesetid 2 min lesetid
Publisert 30. sep 2024
Artikkelen er flere år gammel

Avdelingsleder Torkil Ruud på DNBs kundesenter sier at de aller fleste henvendelsene gjelder saker som kundene selv kan fikse i nettbanken eller mobilbanken.

FORDELER: – Vi vil alltid hjelpe, men det er en del fordeler med å gjøre det selv, sier avdelingsleder Torkil Ruud. Foto: Andy Minh Quan Do

Kostnadsfritt hvis du gjør det selv

Ruud peker på fordelene ved å gjøre dette selv fremfor å kontakte kundesenteret:

– Du får gjort det du skal med én gang, du slipper at det kan være ventetid på telefon eller via chat, og du vil også slippe en unødvendig kostnad.

Bortsett fra bestilling av kort til de under 18 år koster det for eksempel 200 kroner å bestille nytt kort hos en kunderådgiver. Så bestiller du nytt kort i nettbanken eller mobilbanken, er bestillingen gratis uansett kort. 

Hvem tar kontakt oftest og hva gjelder henvendelsene?

– Folk i alle aldre kontakter oss. Henvendelsene gjelder ofte bestilling og veiledning til å erstatte kort. Vi får også en del spørsmål om nytt kortdesign siden kortnummeret på kortene til de fleste programkundene våre er flyttet til baksiden av kortet, sier han.

Har du noen gode tips til kundene?

– Hvis du prøver å fikse saken selv i nett- eller mobilbanken, er det ikke mye du kan gjøre feil. Og skulle det mot formodning skje noe feil, så ring oss. Da er vi på kundesenteret klare til å hjelpe. Det også mulig å starte en chat fra mobilbanken, sier han.

Dette kan du fikse i nettbanken:

Når du har logget deg inn i nettbanken, klikk på «Dagligbank og lån» øverst til venstre, så finner du de ulike valgene under «Kort».

  • Sperre og gjenåpne bankkort
  • Sperre og gjenåpne kredittkort
  • Bestille nytt kort
  • Erstatte kort
  • Se hvilke kort banken tilbyr
  • Finne PIN-koden hvis du har glemt den
  • Reklamasjonsskjema for å klage på ukjente korttransaksjoner

Dette kan du fikse i mobilbanken:

Når du har kommet inn på mobilbanken, klikk på ikonet «Meg» nederst til høyre, klikk så på «Kort» midt på siden. Her kan du:

  • Sperre og gjenåpne bankkort
  • Sperre og gjenåpne kredittkort
  • Bestille nytt kort
  • Erstatte kort
  • Se hvilke kort banken tilbyr
  • Finne PIN-koden hvis du har glemt den

– Det er enklere å bruke mobilbanken enn nettbanken, og mobilen har du som oftest alltid med deg. Du kan gjøre nesten alt det samme der som i nettbanken, bortsett fra å reklamere. Det må gjøres i nettbanken, sier Torkil.