Falske spillreklamasjoner blir gjennomskuet

Mange havner i sosialt og økonomisk uføre på grunn av spillavhengighet

Flere reklamerer på gambling- og spilltransaksjoner, som de har utført med viten og vilje.

LETT Å BLI HEKTET:  Banken opplever stadig at fortvilte kunder reklamerer på gambling- og spilltransaksjoner, som de har utført med viten og vilje. Foto: NTB scanpix
Lesetid 4 min lesetid
Publisert 11. des 2020
Artikkelen er flere år gammel

I løpet av koronaåret 2020 har DNB merket økning i reklamasjoner knyttet til gambling. 

Reklamasjonene gjelder ukjente transaksjoner, men ofte viser det seg at det er kunden selv som har utført dem. 

Fagansvarlig for Kort- og banktransaksjoner i DNB, Lill Wenche, Sandberg, gjør oppmerksom på at falsk reklamasjon kan få alvorlig konsekvenser:

- Dersom banken avdekker at det er transaksjoner du selv har gjennomført, kan du risikere at banken sier opp kundeforholdet, samt at du blir politianmeldt for falsk reklamasjon. 

Banken gjør egne undersøkelser i hver sak for å avdekke hvordan svindelen har foregått. 

- Det er derfor viktig at du som kunde gir banken alle opplysninger når du melder en reklamasjon, sier hun.

Sandberg og kollegene hennes er godt kjent med spillindustriens bakside, fordi kunder sender inn reklamasjoner på transaksjoner som de blir belastet for. I mange tilfeller har de spilt eller gamblet med viten og vilje.

Noen ganger er det snakk om flere hundre tusen kroner
Lill Wenche Sandberg

Høytid for gambling

Sandberg konstaterer at det er mange fristelser på nettet.

- Det er lett å bli hektet, noe mange blir. Og enda flere har blitt det nå i koronatiden, erfarer hun.

Sandberg venter enda en økning i reklamasjoner etter jul, siden julen for mange virker å være en høytid også for spill og gambling.

Hun og kollegene hennes snakker jevnlig med folk som har havnet i sosialt og økonomisk uføre på grunn av spillavhengighet, og de opplever disse sakene som krevende å håndtere.

FRARÅDER GAMBLING: Fagansvarlig hos Kort- og bankreklamasjoner i DNB, Lill Wenche Sandberg, sier de jevnlig er i kontakt med folk som har havnet i sosialt og økonomisk uføre på grunn av spillavhengighet. Foto: DNB
Det du bruker i innsats overgår som regel alltid det du klarer å vinne
Lill Wenche Sandberg

Noen har spilt bort flere hundre tusen kroner på gambling og spill

Mange av dem som reklamerer har spilt på nettkasino og utført mange kjøp på kort tid.

- Enkelttransaksjonene er gjerne på 1.000 til 2.000 kroner, mens totalbeløpene oftest er på mellom 5.000 og 50.000 kroner. Noen ganger er det snakk om flere hundre tusen kroner, opplyser hun.

Det er nesten umulig å tjene penger på å gamble
Lill Wenche Sandberg

 

Sandberg mener at det er nesten umulig å tjene penger på å gamble.

- Det du bruker i innsats overgår som regel alltid det du klarer å vinne. Du bør i alle fall ikke spille med penger som du ikke har råd til å tape. Men er du hektet, så klarer du gjerne ikke å la være, sier hun.

UNNGÅ GAMBLING: – Når du har spilt og tapt penger, har skaden skjedd. Da kan ikke banken hjelpe, forteller DNBs ekspert. Foto: NTB scanpix

Gode råd fra Sandberg om gambling og spill

Det beste rådet hun kan gi dersom man ikke har kontroll, er derfor å holde seg unna gambling og spill helt og holdent.

- Når du har spilt og tapt penger, har skaden skjedd. Da kan ikke banken hjelpe, sier hun.

Sandberg vil derfor gjøre dem som vurderer å reklamere på spill- og gamblingtransaksjoner, oppmerksom på følgende:

Lett å gjennomskue

Hvis du reklamerer på gambling- og spill-transaksjoner som du har utført med viten og vilje, blir du lett gjennomskuet. Erfarne reklamasjonsmedarbeidere klarer å skille hvilke belastninger du høyst sannsynlig har utført selv og hvilke som har skjedd som følge av svindel.

Må prøve å løse saken direkte med spillselskapet

Når betalingene er utført med kort er det Visa og Mastercard som eventuelt vil tilbakebetale. Disse vil imidlertid ikke behandle saken før dere har forsøkt å løse saken direkte med det aktuelle spillselskapet selv. Banken trenger derfor dokumentasjon på at dere har tatt denne dialogen før den kan sende reklamasjonssaken videre til det aktuelle kortselskapet for videre behandling. I tillegg kan banken be om at du sender over dokumentasjon som viser transaksjoner fra din spillkonto.

Spillselskapene kan sperre brukerkonto

Det kan også være greit å være klar over at spillselskapene kan sperre eller avslutte en brukerkonto dersom de får informasjon om at brukerkontoen har vært utsatt for misbruk. Dersom det er kundens eget bruk, så er jo ikke dette noe vedkommende ønsker skal skje.

Du står ansvarlig for kjøpet

Av og til kan kjøp i spill eller app være utført med kortet ditt uten at du er klar over det. Dette kan skje hvis du har kjøpt spill eller spilt én gang uten å legge inn autentisering for nye kjøp. Da står du ansvarlig for kjøpet. Les mer om dette her

Forbudt å bruke kredittkort til denne typen transaksjoner

Vær også klar over at både retningslinjer fra Lotteri- og stiftelsestilsynet og vilkårene til banken spesifikt omtaler bruk av kort til deltakelse eller innsats i spill. I Norge er det for eksempel forbudt å bruke kredittkort til denne typen transaksjoner.

Unge menn overrepresentert når det gjelder gambling og spill

Hvem er den typiske personen som sender inn spill-reklamasjoner?

 - Vi har saker på både kvinner og menn i alderen 20 til 50 år, men flesteparten er unge menn.

Sandberg sier at transaksjonene i disse sakene ofte er gjort gjennom betalingsformidlere og at det derfor kan være vanskelig å vite hvilke brukersteder kunden egentlig har handlet eller spilt hos.

- I det siste har det kommet mange nye tilbydere i dette markedet, og mange av disse tilbyr vouchere som kan benyttes til kjøp i spill, avslutter hun.

Søke hjelp?

Trenger du eller andre hjelp til å komme ut av spilleavhengighet, så finner du informasjon om hvordan du skal gå frem på helsenorge.no