DNB lanserer nå et sjekkhefte rettet mot en yngre målgruppe, som har etterlyst en mer nostalgisk måte å betale penger på.
NB! Dette er en gammel aprilspøk!
En måte som passer deres segment bedre enn de litt gammeldagse sjekkheftene som fortsatt er i omløp.
For selv om Vipps har blitt populært blant så og si alle aldersgrupper over hele landet, er det enkelte kunder som ønsker å betale på den måten foreldrene eller besteforeldrene deres gjorde på sytti- og åttitallet.
Det nye konseptet heter «RetroSjekk», og skal appellere til en målgruppe som har disse kjennetegnene til felles:
(saken fortsetter under bildet)
– Noen vil kalle dette upraktisk, tregt og gammeldags, men vi vet at det finnes kunder som liker at ting tar tid. For nøkkelordet er uten tvil tid, sier Bård Wölner, DNBs prosjektleder bak konseptet «RetroSjekk».
Ildsjelen bak det nye retrokonseptet forteller at han – paradoksalt nok for å jobbe i DNB – selv sverger til sjekk når han er ute med kompisene sine på byen.
– Hvis jeg skylder noen av gutta penger etter at kvelden er over, skriver jeg en sjekk til dem. De synes det er både kuriøst og morsomt, selv om det kanskje innebærer at de må finne en filial i arbeidstiden på mandagen etter.
Heldigvis kan man fortsatt sende en sjekk i posten, minner prosjektlederen på.
– Jeg bruker ofte å sende «The check is in the mail»-tekstmeldinger til mine venner. De synes det bare er festlig.
Wölner tror «RetroSjekk» vil være en del av en motreaksjon mot nyere betalingstjenester, selv om han også gladelig innrømmer at Vipps nok er kommet for å bli.
– Men denne typen kunder liker at ting tar tid og er litt upraktisk, og med en sjekk sendt i posten kan vi garantere at det går én uke før motparten har fått pengene sine. Dét er populært hos målgruppen vår!
«RetroSjekk» kommer i begrenset opplag i løpet av mai. Du kan forhåndsbestille her.