Ny på netthandel? Slik bør du betale

Smittefare og stengte butikker har ført til at nye grupper har begynt å handle på nettet. Her får du ekspertråd om hvordan betale.

NETTHANDELEN ØKER: Transaksjondata fra DNB-kunders kortbruk viser at økningen er størst i aldersgruppen 60 til 79 år. Foto: NTB
Lesetid 2 min lesetid
Publisert 13. apr 2021
Artikkelen er flere år gammel

Transaksjonsdata fra DNB-kunders kortbruk viser at det ble handlet varer for nesten dobbelt så mye på nett i mars i år som i samme måned i fjor. Det indikerer at netthandelen i mars i år sto for hele 19 prosent av den totale varehandelen.

  • Det var aldergruppen 60–79 år som sto for den største økningen. De brukte nesten 240 prosent mer enn samme måned i fjor.
  • Aldersgruppen 18–24 brukte 93 prosent mer.
  • Likevel er det fortsatt aldersgruppen 30–49 år som handler varer for desidert mest på nettet.
EKSPERT: Fagansvarlig for Kort- og bankreklamasjoner i DNB, Jann Fredrik Rønning, anbefaler å betale med kort eller Vipps. Foto: DNB

Anbefaler kort eller Vipps

Blant alle disse er det nok en del nye eller uerfarne netthandlere. DNB Nyheter har derfor spurt fagansvarlig for Kort- og banktransaksjoner i DNB, Jann Fredrik Rønning, som anbefaler å betale med kort eller Vipps hvis du vil kunne reklamere til banken om det oppstår problemer.

- Handler du med en nettbutikk er reklamasjonsrettighetene de samme uansett om du betaler med Visakort, Mastercard eller Vipps. Mottar banken reklamasjon fra deg på slike kjøp, kan vi løse saken fort gjennom samarbeidet vi har med Visa og MasterCard, opplyser Rønning.

Dette gjelder også Vipps-betalinger, fordi Vipps-betalinger på nettet automatisk går via Visa-kortet ditt eller Mastercard. Vipps BankAxept, som belaster kontoen din direkte, kan kun brukes i fysisk handel, ikke på nett.

Ikke vent for lenge

- Dersom du oppdager feil ved varen  eller den ikke blir levert, og nettbutikken ikke responderer, kontakt oss så fort som mulig. Dess raskere vi får tilsendt reklamasjonsskjemaet, dess enklere blir det for oss å hjelpe, forteller Rønning.

Og understreker følgende: 

- Hvis du er blitt utsatt for svindel er det spesielt viktig at du melder fra til oss så fort du har oppdaget det, presiserer han.

Slik går du fram hvis du trenger å reklamere

Kredittkort

Betaler du med Mastercard eller andre kredittkort, er rettighetene dine også regulert i Finansavtaleloven paragraf 54 b. For at du skal kunne rette et krav til kredittyter etter denne bestemmelsen, må blant annet følgende forutsetninger være innfridd:

  • Du må ha handlet på kreditt
  • Du må ha handlet hos en næringsdrivende
  • Det må være en feil eller mangel ved varen eller tjenesten du har kjøpt
  • Du må ha forsøkt å løse saken hos selger
Merk at DNBs Mastercard har 45 dagers rentefri kreditt og at det vil påløpe renter på kreditt utover det. Regneeksempel for Pluss Mastercard pr. medio april 2021: 30.000 kroner over 12 måneder til nominell rente på 18,60 prosent, det vil si 20,27 prosent effektivt, vil koste 3.108 kroner. Det vil si at du må betale tilbake totalt 33.108 kroner.

Oppgjør ved faktura

Velger du heller å betale faktura som du får tilsendt i etterkant ved overføring fra konto, har du ingen reklamasjonsrett mot Visa og Mastercard. Rønning forklarer hva det betyr:

- Da vil du ikke kunne reklamere til banken hvis det oppstår feil med varen eller den ikke blir levert.