Statsbudsjettet 2022:

Nå kan det bli enda billigere å kjøre elbil

Hvis regjeringens forslag til kutt i elavgiften går gjennom, vil det bli billigere å kjøre elbil.

ELBIL: Hvis regjeringens forslag til kutt i elavgiften går gjennom, vil det bli billigere å kjøre elbil. Foto: NTB
Lesetid 2 min lesetid
Publisert 11. okt 2021
Artikkelen er flere år gammel

Elavgiften settes ned med 1,5 øre per kilowattime. Med et årsforbruk på 20 000 kWh (gjennomsnittlig forbruk for en norsk enebolig) betyr det 375 kroner i lavere avgifter på ett år inkludert moms. Med høstens strømprisdebatter blir nok denne avgiftslettelsen stående. (Utregning: 20 000 kwh x 1,5 øre x mva 1,25 = 375 kroner)

- For en familie med elbil og årlig kjørelengde 12 000 km og strømforbruk til lading 2400 kWh per år utgjør redusert avgift på 45 kroner inkludert mva., sier DNBs forbrukerøkonom Silje Sandmæl.  

Total besparelse for en familie med enebolig og elbil blir dermed omtrent 420 kroner/år inkludert mva.

Ønsker å videreføre momsfritaket for elbil

Det er allerede kjent at dagens regjering ønsker å videreføre momsfritaket for elbil i 2022. Den påtroppende regjeringen har derimot varslet at de ønsker å innføre mva. på elbiler over 600 000 kroner allerede fra neste år.

- Dersom en barnefamilie skal kjøpe seg en ny og dyrere elbil, kan vinninga gå opp i spinninga, ifølge Sandmæl.

- Momsen skal bare betales for beløp over 600.000 kroner. Det betyr altså at en elbil som koster 700.000 kroner, vil få ilagt moms for 25.000, slik at den nye kostnaden på bilen blir 725.000. Samtidig vil Ap øke engangsavgiften for fossildrevne biler, slik at konkurransefordelen til elbiler opprettholdes, fortsetter hun. 

Videre foreslås det å avvikle fritaket for elbiler i omregistreringsavgiften og innføre full sats for elbiler i trafikkforsikringsavgiften (den tidligere årsavgiften). 

Økt salg av elbiler i hele landet

Ifølge tall fra partiet Venstre utgjorde elbilandelen 71.9 prosent av alle solgte nybiler på landsbasis i august i år.

- Det er viktig å ikke kutte fordelene når elbilene endelig er aktuelle for hele landet og ikke bare byene, sa miljøminister Sveinung Rotevatn i en pressemelding i august.

Bilimportørenes landsforening (BIL) går enda lenger, og mener at momsfritaket for alle elbiler bør videreføres ut 2024.

- Det er først nå elbilene fungerer i hele landet, med rekkevidde, plass og mulighet for hengerfeste kommer i stort monn. Vi må bevare elbilfordelene slik at hele landet får være med på elbilrevolusjonen, sier Ida Krag, sjef for kommunikasjon og myndighetskontakt i BIL på deres hjemmesider.

Ønsker å øke avgiften på fossil og hybridbiler

Konkret foreslår regjeringen å øke satsene i CO₂-komponenten i engangsavgiften for personbiler og å stramme inn særfordelen for ladbare hybridbiler i engangsavgiften. 

- På denne måten ønsker regjeringen å styrke insentivene for å kjøpe nullutslippsbiler ved å gjøre det dyrere å ikke velge elbil, sier Sandmæl.

Regjeringen ønsker også å gjøre det dyrere å kjøre bensin- og dieselbiler. I statsbudsjettet for 2022 foreslås det å øke CO₂-avgiften med nesten 30 prosent, fra 1,37 til 1,78 kroner per liter. Denne økningen kompenseres ikke med senkning av veibruksavgiften slik regjeringen har gjort tidligere.