Ikke siden juni 1987 har tolvmånedersveksten vært høyere.
Prisene på varer og tjenester har steget med 7,5 prosent de siste tolv månedene, fra oktober i fjor til oktober i år, viser tall fra Statistisk sentralbyrå (SSB).
– Prisveksten fortsetter å stige fra allerede svært høye nivåer. Det er spesielt prisutviklingen på strøm, mat og drivstoff som bidrar til at prisveksten løftes til 7,5 prosent i oktober, sier seksjonssjef Espen Kristiansen i SSB.
– Med så mange økte priser gjelder det å være en bevisst forbruker når du går i butikken, sier forbrukerøkonom i DNB Silje Sandmæl.
Selv om det kanskje ikke er helt sesongen for det nå, er melon den matvaren som har hatt høyest prisoppgang – hele 57,3 prosent.
Prisen på hermetisk frukt har økt med 25,6 prosent, og fryst frukt 23,5 prosent. Ketsjup og sennep ligger på 24,8 prosent. Dette er noen av de kraftigste oppgangene blant matvarer.
Like bak finner du kakao og sjokoladepulver har også blitt mye dyrere – 21,8 prosent.
– Tørrvarer som kaffe og kakao er lurt å kjøpe mye av på tilbud. Hvis du drikker mye kaffe, går det jo an å teste ut et rimeligere merke, og kanskje variere litt på hva du bruker, så går du ikke så fort lei, tipser Sandmæl.
Basisvarer har hatt en enorm vekst, som kaffe (27,2 prosent), smør (21,7 prosent) og mel (24,6 prosent).
Fryst laks og ørret har gått opp 20,9 prosent, og svinekjøtt 21,4.
– Følg med på tilbud når det gjelder kjøttprodukter. I det siste har det for eksempel vært tilbud på fersk fisk. Da er det bare å hamstre og legge det i fryseren, så har du rimeligere middager fremover, råder forbrukerøkonomen.
– Husk å sjekke kiloprisen på alt du kjøper på matbutikken, og ha alltid med deg handlenett. Der er det mange kroner å spare hver gang du handler. Og desto færre turer du tar innom matbutikken, jo færre spontane kjøp gjør du, avslutter hun.