Er å lease det beste valget i et bilmarked som er i endring?

Ja, for bør du egentlig lease en bil?

Lesetid 6 min lesetid
Publisert 15. feb 2018
Artikkelen er flere år gammel

Det er så mye som skjer i utvikling av biler for tiden, noe har fått flere til å åpne øynene opp for leasing av bil.

Leasing passer for nesten alle, det har blitt en bredt akseptert løsning på bilholdet. De viktigste årsakene for å lease er at du får en ny og sikker bil med motor som har et effektivt drivstofforbruk, samt lav kapitalbinding.

Lease reduserer risiko

Med leasing reduserer man også risikoen i forhold til de store endringene i bilteknologi, sier leder i Autolease Norge, Haakon J. Marthinsen (bildet under).

– Ulempen er at man ikke eier bilen selv. Det betyr at men bør være ekstra forsiktig med den. Det vil si at det er avgjørende å følge service, utbedre skader underveis og generelt ta godt vare på bilen.

Eier man bilen selv er dette ikke like viktig, forklarer Marthinsen, men minner på at en dårlig behandlet bil får uansett en redusert verdi den dagen den skal selges i bruktmarkedet.

Flere private går for å lease bil

Autolease retter seg mot bedriftene og har derfor i all hovedsak biler som er leaset ut til bedrifter. Men selskapet ser også at andelen private som velger å lease bil er økene og har vært det i mange år.

Å lease bil innebærer at man har en ny og trygg bil samt at man slipper å tenke på å skulle selge bilen en gang i fremtiden

– Blant private har det de siste årene vært en økende andel som velger å lease. Det er flere årsaker til dette. Å lease bil innebærer betydelig mindre kapitalbinding, at man har en ny og trygg bil samt at man slipper å tenke på å skulle selge bilen en gang i fremtiden, forteller Marthinsen.

Eksperten sier at det har skjedd store endringer de siste ett til to årene i bilindustrien med elbiler, hydrogen og ladbare hybrider. Dette har også stimulert private til å velge leasing, dermed slipper de usikkerheten knyttet til bilens verdi tre til fire år fram i tid. Den risikoen tar bedriften som leaser ut bilen, forklarer han.

Kan leasing være noe for deg? Sjekk vår Autolease sin leasingkalkulator.

Mange kvier seg for å lease på grunn av småskader

Det er anslagsvis mellom 25 og 30 prosent av private nybilkjøpere som velger å lease. Nøyaktige tall er vanskelig å finne ettersom leasing til private registreres som næring i statistikken til OFV (Opplysningsrådet for Veitrafikken).

Alle våre biler blir taksert av en uavhengig takstmann fra NAF. Normal slitasje på bilen skal ikke føre til redusert restverdi

Mange kvier seg for å lease fordi de er redd for at restverdien på bilen blir redusert på grunn av småskader. Men ifølge Marthinsen er denne frykten overdrevet.

– Alle våre biler blir taksert av en uavhengig takstmann fra NAF. Normal slitasje på bilen skal ikke føre til redusert restverdi. Men det kan være ulik praksis ulike steder, så vi vil anbefale alle som skal levere inn en leasingbil til å få en uavhengig takst. Dette er lurt å få inn i kontrakten før leasingavtalen inngås, sier han.

Historisk høyt nybilsalg

Nybilsalget i Norge er historisk høyt i Norge om dagen. Marthinsen tror god økonomi og lave renter er viktige drivere, men også at det har kommet mange spennende nyheter og modeller på markedet.

– De siste par årene har elbiler og ladbare hybrider tatt økene del av markedet. Det regner vi med vil fortsette. Først og fremst fordi dette er biler som avgiftspolitikken stimulerer, og dels også fordi flere tenker miljø, sier Marthinsen.

Autolease-lederen tror 2018 og ikke minst 2019 blir interessante år ettersom det kommer flere elbiler med lang rekkevidde til priser som er innen rekkevidde for folk flest. Men lade-infrastrukturen er fortsatt mangelfull, og elbilene vil ikke dekke alles behov, derfor vil diesel og bensin fortsatt være aktuelt for mange også i årene som kommer.