Koronakrisen:
Koronakrisen tvinger flere til å bli digitale. Rekordmange ringer nå banken fordi de trenger hjelp.
DNBs kundesenter får nå tusenvis av henvendelser hver dag fra kunder som trenger hjelp til pålogging eller har spørsmål om BankID.
Kundesentersjef i DNB, Renate Sørestrand-Hansen, sier at de ønsker å hjelpe alle, men at ventetiden dessverre blir lenger enn ønsket når så mange tar kontakt samtidig
- Innlogging er et av de vanligste problemene. Vi får spørsmål om det hver dag hele året, men ikke i dette omfanget.
Nå ringer mange fordi de skal inn på NAV for å søke om dagpenger, inn på Skatteetaten / Altinn for å sjekke skattemeldingen eller inn i nettbanken for å finne årsoppgaven.
Sørestad-Hansen har noen generelle råd om hva kundene kan gjøre for å komme seg inn på de ulike stedene:
Du kan logge deg på nettbanken og alle offentlige nettsteder med BankID.
BankID eller BankID på mobil er personlig og enkel elektronisk legitimasjon for sikker identifisering på nettet.
- Sjekk først om du har det. En av de mest hyppige årsakene til at mange ikke får logget seg inn er faktisk at de ikke har BankID eller BankID på mobil, sier Renate.
Lurer du på om du har BankID eller ikke, sjekk det på bankid.no
Trykk her for å opprette BankID på mobil
Telenor-kunder som allerede har BankID på mobil, må nå reaktivere den fordi Telenor oppdaterer sikkerheten. Banken gir deg beskjed hvis du trenger å gjøre det.
Andre må legge opp BankID på mobil på nytt fordi de selv har skiftet SIM-kort i mobilen sin.
Hvis du har byttet SIM-kort og skal reaktivere BankID på mobil, må du bruke vanlig BankID, det vil si kodebrikke og personlig BankID-passord, eller kodebrikke og personlig kode.
Eller se denne filmen som viser hvordan du gjør det:
Mange tror at de har BankID bare fordi de har kodebrikke. Det er ikke nødvendigvis riktig.
BankID er ikke en betegnelse på kodebrikken, slik mange tror. BankID er et personlig passord du lager selv kombinert med kodebrikken.
Har du BankID på mobil, så trenger du ikke kodebrikken, kun mobilen og en kode du har laget selv.
Mange tar kontakt fordi de har glemt BankID-passord eller fordi de får feilkode når de forsøker å logge seg inn. Noen ringer fordi de trenger årsoppgaven. Dette kan du løse selv, slik:
Den finner du i nettbanken under «Dagligbank og lån» og «Arkiv». Er du selvstendig næringsdrivende finner du årsoppgaven i bedriftsnettbanken. Har du ikke nettbank, skal du ha fått årsoppgaven tilsendt i posten.
Hvis du prøver feil passord for mange ganger, kan passordet ditt bli sperret. Men så lenge du får logget deg inn i nettbanken kan du lage deg et nytt passord selv, og da blir sperren automatisk fjernet. Dette gjør du ved å trykke på «Innstillinger», så «BankID», så «Nytt passord». Når du går på «Innstillinger» og deretter «BankID» får du også opp et valg om å få tilsendt nytt midlertidig passord på SMS.
Når pålogging med BankID eller BankID på mobil feiler, får mange opp en melding om å kontakte banken og oppgi feilkode. Vær klar over at du i de fleste tilfeller kan finne ut hva de ulike feilkodene betyr og hvordan du kan løse problemet ved å gå inn på bankens nettsider. Sjekk feilkoder her
Ta vare på kodebrikken – den vil du få bruk for i ulike sammenhenger selv om du til vanlig bruker BankID på mobil. Og ikke ha den sammen med andre kodebrikker, slik at du blander dem. Hvis du ikke klarer å logge deg på, så har du kanskje feil kodebrikke eller taster feil passord. Ikke forsøk å taste inn nummeret fra kodebrikken for mange ganger, for da vil den låse seg. Det koster vanligvis 100 kroner å få tilsendt en ny kodebrikke.
Husk også ditt personlige passord selv om du til daglig bruker BankID på mobil. Har du glemt det, kan du i nettbanken som nevnt trykke på «Innstillinger» og deretter «BankID», så får du opp valget om å få tilsendt nytt midlertidig passord på SMS.
Har du andre spørsmål til DNB, så finner du svar på mye her