Kjenner du noen som ikke behersker nettbank? Her er «Bank uten Internett»

– Poenget er å gi kunder selvstendigheten tilbake, sier Ida Sande i DNB.

MØTER KUNDER UTEN NETT: Ida Sande har ledet arbeidet med «Bank uten Internett» i DNB, og laget et splitter nytt informasjonshefte for kunder som ønsker et ikke-digitalt forhold til banken. Foto: Stig B. Fiksdal
Lesetid 5 min lesetid
Publisert 26. apr 2018
Artikkelen er flere år gammel

Kanskje er du er én av mange som hjelper foreldrene dine eller andre du kjenner med å utføre tjenester i nettbanken, fordi de har gitt opp å prøve selv?

DNB har endelig innsett at ikke alle kunder er – eller kommer til å bli digitale.

For å gjøre det enklere å utføre oppgaver i banken på analogt vis, lanserer vi «Bank uten Internett». «Bank uten Internett» er en tjeneste for kunder som ikke behersker nettbank.

Produktene i Bank uten nett:

Nytt direktenummer for hjelp med hverdagsøkonomi for kunder som ikke bruker nettbank: Ringer du 23 02 10 50, kommer du rett til en hyggelig kunderådgiver som vet at du ikke bruker våre digitale tjenester. For spørsmål om lån, sparing, forsikring eller annet, ring 915 04800.

Kontoutskrift i posten: Kunder som ikke bruker nettbank, kan ta kontakt med oss, så ordner vi dette. Kunder med en offentlig digital postkasse, som Digipost eller e-Boks, vil få kontoutskriften sendt dit.

AvtaleGiro: Mottar du fremdeles papirfakturaer? Velg gjerne automatisk betaling av regningene med Avtalegiro. Vi sørger for at de faste regningene betales direkte fra konto på forfallsdato. Etter at betalingen er gjennomført, finner du bekreftelsen på kontoutskriften. Prisen for Avtalegiro er kr 0,-

BrevGiro: Med Brevgiro kan du betale regninger og overføre penger mellom egne kontoer ved å sende giroblankettene i posten. Pris kr 12,- per giro. Porto for innsendte konvolutter blir belastet konto ved månedsslutt.

Kontofon: Ved å ringe 915 04800 og taste 1 for kontofontjenester kan du sjekke saldo og overføre penger mellom egne kontoer ved hjelp av telefonen, hele døgnet. Alt du trenger, er din personlige kode (fire siffer). Kontofonavtale og personlig kode kan du bestille ved å ringe oss på 23 02 10 50.

TeleGiro: Ved å ringe 915 04800 og taste 1 for kontofontjenester kan du også betale regninger. Denne tjenesten heter Telegiro. For å betale regninger ved bruk av Telegiro trenger du en kodebrikke fra oss i tillegg til din personlige kode på fire siffer. Har du ikke kodebrikke, kan du bestille dette ved å ringe oss på 23 02 10 50. Pris for kontofon og TeleGiro per 01.01.18 er 2,- kroner per oppringning. Eventuell kostnad til teleoperatør kommer i tillegg.

SMS-tjenester og SMS-varslinger: Enkle banktjenester, som å sjekke saldo og siste transaksjoner på konto, kan gjøres med SMS. Du kan også motta varslinger til din mobil hver gang for eksempel lønn, trygd eller pensjon kommer inn på konto. SMS-tjenester og SMS-varslinger kan du bestille ved å ringe oss på 23 02 10 50, så hjelper vi deg i gang.

Les mer
Poenget er å gi kunder selvstendigheten tilbake
Tips oss!

Er du, eller noen du kjenner, en som bevisst unngår å bruke nettbanken?
Da vil vi gjerne høre fra deg! Send en e-post til eliese.laustsen@dnb.no

Konseptet består av flere produkter, blant annet et nytt direktenummer til personlig betjening for analoge kunder, brevgiro og kontofon (se faktaboks).

Vi har også laget en informasjonspakke med oversikt over tjenestene som ikke krever Internett. Den kan bestilles gratis på www.dnb.no, og sendes hjem til deg eller noen du kjenner.

Les også: Du må ikke logge inn i andres nettbank for å hjelpe dem. Se hvordan du kan gjøre det «riktig»

Selvstendige kunder

– Poenget er å gi kunder selvstendigheten tilbake, eller mulighet til fortsatt å være selvstendige, sier Ida Sande i DNB.

Hun har ledet arbeidet med «Bank uten Internett», og vært i direkte kontakt med flere av DNBs kunder, som ikke bruker nettbank, for å høre mer om deres behov. Over 400 personer har blitt intervjuet. En stor del av disse får hjelp til håndtere nettbanken, forklarer Sande.

– Mange sier at de føler seg umyndiggjort ved ikke å henge med på digitaliseringen. De føler seg litt «fordummet», fordi de er avhengige av andre for å få utført oppgaver i nettbanken, sier Sande.

Mange sier de føler seg litt «fordummet», fordi de er avhengige av andre

Gjennom dybdeintervjuer har kunder forklart henne at det ofte føles som invasjon av privatlivet å måtte la andre logge seg inn i nettbanken på deres vegne.

– Økonomi er privat, og man ønsker ofte ikke å gi andre innsyn i alle sine kontoer. Vi skal være en bank for alle, og da må vi tilpasse oss slik at du også kan være kunde uten å være digital, sier Sande.

Brevgiroen består

Dette er nye toner fra DNB, som i likhet med andre banker, tidligere har bedt alle om å begynne å bruke nettbank.

– Det vi tidligere har sagt om at alle kunder skal være digitale, har vi gått tilbake på. Vi skal beholde de manuelle tjenestene, så om du synes det er best å betale regningene ved hjelp av for eksempel BrevGiro, kan du fortsette med det, sier Sande.

Rundt 60.000 DNB-kunder benytter seg av denne løsningen.

Kontofonen er en annen populær tjeneste som blir benyttet av 28.000 kunder hver eneste dag.

– Du kan selv tenke deg hvordan det er å finne saldo hvis du ikke bruker nett- eller mobilbank. Da har du få muligheter til å sjekke saldo på konto hvis kontofonen forsvinner – så den beholder vi, betrygger Sande.

Les også: Motestudentene fikk bransjen «i halsen». Nå vil de endre klesindustrien – med logoløs skjorte

Opprett avtalegiro uten bruk av nettbank

For giroer som betales manuelt, er det flere parter som involveres i prosessen, sammenlignet med giroer som betales i nettbank.

Gebyrene for de analoge tjenestene vil derfor være høyere enn for digitale tjenester – som i mange tilfeller er gratis.

– Manuelle tjenester koster penger, men vi ønsker å tilrettelegge for at også kunder som ikke er digitale, skal kunne benytte seg av smarte, kostnadsfrie løsninger. Derfor inkluderer den nye informasjonspakken blant annet tre bestillingsark som kan benyttes til å sette opp avtalegiro uten bruk av nettbank. På den måten kan du få automatisk betaling av regninger som du vet kommer fast. Fyll ut hvem regningen skal betales til, kid-nummer og et maksbeløp, legg bestillingsarket i den ferdigfrankerte konvolutten, post brevet og så går dette av seg selv, smiler Sande.

Gebyrene for de analoge tjenestene vil være høyere enn for digitale tjenester, fordi flere parter blir involvert

Selv om DNB vil satse på analoge kunder igjen, vil det ikke være aktuelt å gjenåpne tidligere bankfilialer.

– Regningsbetaling er én av de viktigste oppgavene du operativt sett må gjøre i banken. Så er det andre utfordringer også knyttet til det å være analog bankkunde. Men ett sted må vi begynne, sier Sande.

Ønsker du mer informasjon om banktjenester som ikke krever bruk av internett? Kontakt DNB på 23 02 10 50 eller besøk www.dnb.no for å bestille gratis informasjonspakke med informasjonshefte med prisliste, ark for bestilling av avtalegiro og noteringshefte til lommeboken.

NYTT INFORMASJONSHEFTE: Dette heftet er del av informasjonspakken som kan bestilles enkelt og kostnadsfritt hjem til din – eller andres adresse. Foto: Stig B. Fiksdal