Forklaringen kan være at bensinstasjonen, butikken eller nettstedet har reservert et uventet beløp.
Rådgiverne på DNBs kundesenter får jevnlig spørsmål fra kunder som opplever at de har mindre penger på brukskontoen enn de trodde, ofte etter å ha fylt drivstoff eller bestilt flybilletter, hotell eller leiebil.
Avdelingsleder på kundesenteret, Torkil Ruud, forklarer at en reservasjon er en midlertidig blokkering av et beløp på kontoen din.
– Dette skjer ofte når du bruker kortet ditt til å betale for varer eller tjenester. Beløpet du har brukt blir reservert, det vil si satt til side på kontoen din, slik at det ikke kan brukes til andre formål, forklarer hun.
Reservasjonen sikrer at det er nok penger på kontoen din til å dekke kjøpet når det endelig blir belastet og bokført. Reservasjonen varer vanligvis noen dager, men kan i noen tilfeller vare lenger.
Bensinstasjonene har imidlertid en litt annen praksis ved bruk av de ubetjente pumpene.
– Kortselskapene har pålagt bensinstasjonene å reservere et fast beløp på kontoen din når du fyller drivstoff eller lader. Dette skjer uavhengig av hvilket beløp du fyller for, gjør han oppmerksom på.
Slik skjer det: Når du setter inn kortet på pumpen får banken en forespørsel om hvorvidt kortet er gyldig. I så fall sjekkes det videre om det er dekning på konto. Hvis ja, starter tankingen og et reservasjonsbeløp på 1.500 kroner trekkes uavhengig av hvor mye du fyller for. Tilsvarende reservasjonsbeløp for lading er 400 kroner.
– Verken banken eller bensinstasjonen kan omgå dette reservasjonskravet. Hensikten er å hindre at kontoen din går i minus i løpet av fyllingen eller ladingen, forklarer Ruud.
Hvor lenge beløpet reserveres avhenger av hvilket kort du bruker:
Du får ikke noe varsel fra kortselskapet om at reservasjonen blir gjort eller fjernet, så sjekk bevegelsene på konto hvis saldo er høyere eller lavere enn forventet.
Ved bruk av MasterCard fra DNB får du også rabatt på bensinstasjonene.
Samtidig minner han om at det er viktig bruke kredittkortet fornuftig, det vil si å betale tilbake eventuelle utestående beløp innen rimelig, helst før du må betale høye renter på beløpet.
Relatert artikkel: Slik bruker du kredittkortet til din fordel
Da kan dette være forklaringen: Ved bestilling av fly, hotell eller reiser kan det ta litt tid mellom tidspunktet for når reservasjonen forsvinner og når bokføring skjer. Da vil beløpet bli tilgjengelig i mellomtiden, før transaksjonen blir bokført på kontoen noen dager senere.
– Hvis du har mer på konto enn forventet bør du derfor sjekke om for eksempel siste flybestilling eller lignende er forsvunnet fra siste transaksjoner. I så fall vil denne snart bli trukket på nytt, forklarer Ruud.
Ruud legger til at noen kunder har opplevd at beløp er blitt reservert og belastet ved en feil.
– Dersom en reservasjon er belastet ved en feil vil den normalt slettes innen ti virkedager. Skulle den likevel bli bokført, og du ikke får hjelp fra brukerstedet, kan du starte en reklamasjon i nettbanken, sier han.
Slik starter du en reklamasjon i nettbanken:
Klikk på Dagligbank og lån», så på «Kortreklamasjon» og deretter på «Jeg ønsker å starte en ny kortreklamasjon»
Banken har dessverre ikke mulighet til å slette en reservasjon.
– Det er butikken/brukerstedet som har reservert beløpet som må frigi det. Er reservasjonen eller brukerstedet ukjent for deg må du sperre kortet, slik at de ikke kan belaste mer, presiserer Ruud.