Glemt passord, mangler BankID eller får du feilmelding? Her er de vanligste spørsmålene og svarene du trenger for å få åpnet skattemeldingen.
Nå er skattemeldingen tilgjengelig på Altinn.no for gjennomlesning og justering og da er det mange som ringer banken sin for å få hjelp. Dette skyldes særlig tre årsaker, forklarer rådgiver på DNBs kundesenter, Christian Boe Helland.
– Hvert år er det flere som har problemer med å få logget seg inn på Altinn for å gjennomgå skattemeldingen og da ringer de oss. Det er også tilfeller der kunder ønsker å få tak i årsoppgaven sin, forteller han.
Når du klikker deg inn for å åpne skattemeldingen på Altinn får du en rekke alternativer. De mest vanlige er kode på SMS, BankID eller BankID på mobil.
– BankID er en personlig og enkel elektronisk legitimasjon for sikker identifisering og signering på nettet. BankID og BankID på mobil utstedes av bankene og er blant de vanligste påloggingsmetodene til Altinn, forteller Helland.
Mange tror at de har BankID bare fordi de har kodebrikke. Det er ikke nødvendigvis riktig.
– BankID er et selvlaget personlig passord på minst åtte tegn som du bruker sammen med kodebrikken.
– Kodebrikken brukt sammen med personlig kode på fire tall er ikke BankID. Den kombinasjonen kan kun brukes til å logge seg på nettbanken, den kan ikke brukes på Altinn eller andre nettsteder, forklarer Christian.
Har du ikke BankID? Trykk her for å bestille.
BankID på mobil er en løsning som gjør at mobiltelefonen din fungerer som et alternativ til kodebrikken.
Trykk her for å bestille BankID på mobil
1. Glemt passord
Vi får svært mange henvendelser fra kunder som har glemt BankID-passordet sitt, som dermed har blitt sperret.
– Så lenge du får logget deg inn i nettbanken kan du lage deg et nytt passord selv, og da blir sperren automatisk fjernet. Dette gjør du ved å trykke på «Innstillinger», så «BankID», så «Nytt passord», forklarer Christian.
2. Har fått feilkode eller feilmelding på Altinn
Når pålogging med BankID eller BankID på mobil feiler, får mange opp en melding om å kontakte banken og oppgi feilkode.
– Vær klar over at du i de fleste tilfeller kan finne ut hva de ulike feilkodene betyr og hvordan du kan løse problemet ved å gå inn på bankens nettsider.
3. Årsoppgaven
Det er også mange som ringer banken fordi de trenger årsoppgaven sin.
– Den finner du i nettbanken under «Dagligbank og lån» og «Arkiv». Er du selvstendig næringsdrivende finner du årsoppgaven i bedriftsnettbanken. Har du ikke nettbank, skal du ha fått årsoppgaven tilsendt i posten.
Har du andre spørsmål, så finner du svar på mye her