Vipps har i dag 2,5 millioner brukere som gjennomfører i underkant av 250.000 transaksjoner pr. dag. Da er det nesten uunngåelig at noen av disse blir vippset feil.
– Heldigvis har vi veldig få feilsendinger, og i nesten alle tilfeller løser det seg av seg selv. Erfaringen vår er at personer som har mottatt pengene feil er veldig flinke til å overføre pengene tilbake. Av og til har bankene måtte gå inn for å finne en løsning, og de fleste skjønner at hvis de har fått penger som ikke er deres inn på konto, bør de betales tilbake, sier nestsjef i Vipps, Elisabeth Haug.
Men det er ingen selvfølge at du skal få pengene tilbake hvis du har vippset feil. Til syvende og sist er det ditt ansvar at det kommer til rett person. Når du har bekreftet et utgående betalingsoppdrag i Vipps, er betalingen endelig og du kan ikke tilbakekalle dette. Dersom du mener at et betalingsoppdrag ikke er godkjent av deg eller det har skjedd en teknisk svikt, kan du klage (se mer om dette i Vipps vilkår).
Hvis det har skjedd en feil fra Vipps kan bankene rette opp denne feilen ved å belaste pengekilden innen utløpet av tredje virkedag etter at feilen fant sted.
– Jeg tror at grunnen til at vi opplever veldig få feilsendinger, er at Vipps baserer seg på telefonlisten til folk. I tillegg vil profil med bilde og navn komme automatisk opp hvis man taster inn et telefonnummer. Da skal det mye til for at man gjør en feil, sier Haug.
– I tillegg er ikke overføringene så veldig store i Vipps. Gjennomsnittlig transaksjonsbeløp er på cirka 600 kroner, så om noen overfører feil blir ikke konsekvensene så veldig store. Men som sagt, i nesten alle tilfellene så langt med feiltastinger så har det ordnet seg med at pengene blir tilbakeført til eier. Vippsere er ærlige folk, fastslår Haug.