Hver uke tar mellom 3.000 og 4.000 kunder kontakt med banken fordi de har problemer med pålogging, det vil som oftest si passord eller kodebrikke.
Mange har glemt det personlige passordet til BankID-pålogging. DNB utsteder hvert år over 300.000 slike passord til kunder som har glemt det.
Mange har også rotet vekk eller kastet kodebrikken. Banken sender hvert år ut totalt 300.000 kodebrikker. Cirka av 200.000 av disse sendes til kunder som har rotet den bort, kastet den eller ikke får den til å virke.
– Lag derfor et passord som du lett kan huske, men som samtidig er vanskelig for andre å finne fram til, råder seksjonsleder på DNBs kundesenter, Espen Undrum.
– Virker ikke kodebrikken? Sjekk at du ikke holder den opp ned, råder Undrum.
– Når kodebrikken viser tall, men du likevel ikke får den til å virke, så er årsaken oftest at du holder den opp ned. Vi får henvendelser hvor dette er løsningen nesten hver dag, så sjekk gjerne dette før du kontakter banken, foreslår han.
Selv om du har tatt i bruk BankID på mobil så må du ikke kaste eller rote bort kodebrikken. Du må heller ikke glemme det personlige passordet
Han mener at dette ikke alltid er så lett å se ved første øyekast.
– Tallene null, én, seks og ni ser jo like riktige ut opp ned, så at det er ikke alltid like lett å se ved første øyekast. Det kommer an på tallkombinasjonen, mener Undrum.
Mange har også kastet eller lagt vekk kodebrikken fordi de har tatt i bruk BankID på mobil. De tror de ikke trenger den lenger, men det er feil.
– Selv om du har tatt i bruk BankID på mobil så må du ikke kaste eller rote bort kodebrikken. Du må heller ikke glemme det personlige passordet. Du vil i enkelte situasjoner få bruk for begge deler. Hvis du må bytte SIM-kort i mobilen vil du for eksempel måtte slette gammel BankID på mobil og opprette BankID på mobil på nytt, og det får du ikke gjort uten kodebrikken, opplyser Undrum.
Har du andre spørsmålknyttet til pålogging og kodebrikke, så finner dusvar på mye her
Les også:
Tapt kodebrikke? Du er ikke alene