Har du sagt ja takk til Alltid eFaktura skal du etter hvert slippe å inngå avtale med hver enkelt bedrift som tilbyr eFaktura.
Rundt 1,6 millioner av DNBs personkunder benytter eFaktura, og snart 1,4 millioner av disse er allerede over på Alltid eFaktura.
eFaktura er en bank-uavhengig tjeneste, og ulike aktører praktiserer overgangen til Alltid eFaktura litt forskjellig.
I DNB må kunder gå inn i nettbanken og si ja takk til Alltid eFaktura. Vipps praktiserer det annerledes. Der blir du automatisk Alltid eFaktura-kunde hvis du ikke sier nei takk.
Mange DNB-kunder er også Vipps-kunder, og flere har den siste tiden tatt kontakt med banken fordi de lurer på hvorfor og når de inngikk Alltid eFaktura-avtale.
Tjenesteansvarlig for eFaktura i DNB, Marianne Steinsbu, forteller at hensikten med Alltid eFaktura er å gjøre eFaktura enklere for kundene og utstederne, altså betalingsmottakerne.
Med Alltid eFaktura vil du slippe å få den første regningen i posten eller på mail.
- I gammel eFaktura-løsning må du inngå eFaktura-avtale med hver enkelt bedrift som du handler med. Dette gjøres i nettbanken, og det er der du kan nå også kan si ja takk til Alltid e-Faktura, opplyser hun.
- Med Alltid eFaktura vil du på sikt slippe å få den første fakturaen eller regningen fra nye bedrifter du har handlet med i posten eller på mail. Dessuten blir det enklere for bedriftene å sende regning til kundene sine, legger hun til.
Steinsbu sier «på sikt». For selv om mange bedrifter tilbyr Alltid eFaktura allerede, er ikke alle helt i mål med løsningen ennå.
- I så fall kan du fortsatt opprette vanlig eFaktura-avtale med den aktuelle bedrifter i nettbanken, sier hun.
DNB kredittkort og DNB billån er eksempler på betalingsmottakere hvor kundene fortsatt må inn i nettbanken og legge opp avtaler selv om de har sagt ja til Alltid eFaktura.
Steinsbu er tydelig på at Alltid eFaktura er den løsningen som vil gjelde fremover, og at den gamle løsningen etter hvert skal saneres.
Hun presiserer samtidig at kunder med Alltid eFaktura fortsatt vil kunne styre hvilke bedrifter de ikke ønsker å motta eFaktura fra.
- Selv om du har Alltid eFaktura, kan du i DNB nettbank reservere deg fra å få eFaktura fra de bedriftene du måtte ønske, opplyser hun.
DNB mottar en del henvendelser fra kunder angående eFaktura. Mange tror at det er banken som sender ut eFaktura-krav, men det er det ikke.
Selv om du oppretter eFaktura-avtale i nettbanken, er det bedriftene du har denne avtalen med som sender deg eFaktura-krav etter at du har handlet med dem.
Banken kan verken se eFaktura-kravet eller eFaktura-spesifikasjonen. Faktura-spesifikasjon vises i bankenes nettbanker i 16 måneder. Selve betalingen viser DNB i 36 måneder.
Noen kunder har også tatt kontakt fordi de har opplevd å få en annens eFaktura i nettbanken. Det kan skje hvis du tidligere har betalt en regning for denne personen. Det er fordi eFaktura følger fødselsnummeret ditt og ikke kontonummeret. Husk at du alltid kan reservere deg mot de utstederne du ikke ønsker eFaktura fra.
En del kunder som har kombinasjonsløsningen AvtaleGiro og eFaktura kontakter banken fordi se ser kun avtalegiroene sine i nettbanken, ikke eFakturaen. Svaret på dette er at du også kan se eFaktura-spesifikasjonene hvis du klikker på «Vis eFaktura».
Kunder som har tatt kontakt er ofte blitt positivt overrasket over Alltid eFaktura når de forstår at de fortsatt vil ha full oversikt i nettbanken, kan reservere seg mot enkelte utstedere, sparer tid fordi de slipper å inngå en og en avtale. Og ikke minst, slipper å få det første eFaktura-kravet på papir eller mail.
Gå inn i DNBs nettbank og velg «Dagligbank og lån» og deretter «AvtaleGiro og eFaktura», slik:
Da får du (i nettbanken) opp spørsmål om du ønsker å motta alle dine regninger som eFaktura, som på skjermbildet nedenfor. Klikk på "Ønsker å opprette avtale", så får du muligheten til å si ja til Alltid eFaktura.
Der får du også mulighet til å legge inn informasjon dersom du ønsker å bli varslet om nye eFaktura-krav, samt om du vil legge inn mail-adresse og telefonnummer som utstederne dermed kan søke på i Alltid Faktura-registeret.
Husk at du etter å ha sagt ja til Alltid eFaktura, har mulighet til å endre, slette og reservere deg mot utstedere.
Når du er inne i nettbanken, husk også at du alltid kan chatte med rådgiverne på bankens kundesenter hvis du lurer på noe eller trenger hjelp.
Rådgiverne er tilgjengelige på telefon 915 04800 fra kl. 7.00 – 23.00. Chatboten svarer på spørsmål hele døgnet.