Flere bankkunder vil ha økonomisk rådgivning

Flere trenger hjelp til å få økonomien til å gå rundt, mens andre trenger veiledning, lån eller spareråd.

ALLE SKAL FÅ GODE RÅD: – Kundene våre har ulike økonomier og behov, men alle er like viktige, fastslår DNBs personmarkedssjef, Ingjerd Blekeli Spiten. Foto: Stig B. Fiksdal
Lesetid 2 min lesetid
Publisert 04. jan 2024
Artikkelen er flere år gammel

Personmarkedssjef Ingjerd Blekeli Spiten er glad for at kunder tar kontakt og oppfordrer flere til å gjøre det samme.

– Vi ønsker å bidra med gode råd til alle som trenger det. Spesielt hvis du ser at du kan få problemer med å betjene lånene dine. Da oppfordrer vi deg til å kontakte oss jo før, jo heller slik at vi kan finne en løsning sammen, oppfordrer hun.

Avtal samtale med en rådgiver i banken her

Ny økonomisk hverdag

Personmarkedssjefen viser til at mye har forandret seg i løpet av de siste årene.

– Rentenivået har gått fra å være unaturlig lavt til det høyeste på 15 år. Samtidig har prisene på varer og tjenester økt mye, spesielt matvareprisene.

Flere har økonomiske utfordringer

Undersøkelser som DNB har fått gjennomført blant hele befolkningen, viser at halvparten til tross for dette fortsatt klarer seg bra økonomisk. Men for 4 av 10 går det bare akkurat rundt, og 1 av 10 sliter økonomisk.

Spiten er klar over at det er store forskjeller – også blant DNBs kunder.

– Kundene våre har ulike økonomier og behov, men alle er like viktige. Gjennom god rådgivning ønsker vi derfor å bidra til at flere gjør sunne økonomiske valg og får mer ut av pengene sine, sier hun. 

BRUK MOBILBANKEN: Personmarkedssjef Ingjerd Blekeli Spiten anbefaler funksjonen "pengebruk" hvor du får full oversikt over forbruket. Foto: Stig B. Fiksdal

Sjekk forbruket i mobilbanken

Spiten anbefaler også funksjonen «pengebruk» i mobilbanken til å få oversikt over forbruket og til å lage budsjett.

– Da vil du se hva du bruker penger på og om du har utgifter og økonomiske uvaner du kan kutte ut for å få råd til andre ting, sier hun.