DNB har egne tjenester og et eget telefonnummer for kunder som ikke bruker Internett. Over 50.000 kunder benytter seg av tilbudet.
Hele 600.000 nordmenn bruker ikke internett, smarttelefon, PC eller nettbrett. Det fremgår av en undersøkelse som Kompetanse Norge har gjort.
Det er årsaken til at banken har opprettholdt et ikke-digitalt tjenestetilbud for kunder som av ulike årsaker ikke bruker Internett, PC eller smarttelefon. Tilbudet har fått navnet «Enkel bankhverdag» (tidligere «Bank uten Internett»).
Banken har blant annet fredet brevgiroen, som er en viktig tjeneste for mange av disse kundene. Se listen over de andre ikke-digitale tjenestene lengre ned i artikkelen.
Siden 2018 har banken også hatt et eget telefonnummer som disse kundene kan ringe for å få hjelp, 23 02 10 50.
Kundene som ringer dette telefonnummeret, har like høy prioritet som alle andre kunder. De kommer inn i den vanlige køen, og blir betjent av den rådgiveren som først blir ledig.
Mange av dem treffer imidlertid Isak Øye Valland (27), som betjener kun disse kundene. Isak synes det er bra at de ringer. De siste tre årene har han snakket med 40 til 50 hver dag.
Han opplever at kundene er glade for at banken et eget nummer som er forbehold ikke-digitale.
– Da vet de at de får snakke med et menneske og ikke en robot. Å snakke med en robot oppleves som vanskelig for dem som ikke er vant til å bruke teknologiske løsninger, fastslår han.
Han presiser at det er viktig for DNB at kundene er komfortabel med hvordan de bruker banken.
Hvem er kundene som ikke bruker Internett?
– Alle mulige, men aldersmessig ligger de i sjiktet 40 til 100 år. Men majoriteten er rundt 70.
Benytter 40-åringer også ikke-digitale tjenester?
– Ja, de er kanskje opplært av foreldrene sine til å bruke brevgiro, og fortsetter med det fordi de synes det er greiere eller enklere enn å ta i bruk digitale løsninger.
Hva trenger kundene oftest hjelp til?
– Det samme som andre bankkunder. Forskjellen er at disse bruker de analoge metodene som kontofon, brevgiro og SMS-tjenester. Men mange ringer jo for å sjekke saldoen sin siden de ikke får sjekket den selv.
Han legger til:
– Mange ringer også angående brevgiro. Etter at postgangen har blitt redusert i Norge, så er det blitt vanskeligere for dem å ha kontroll på om betalingene når frem i tide.
Hva med sparing, er de opptatt av det?
– Veldig! De har full kontroll på sparepengene sine. Er det noen som vil ha kontroll på renter og avkastning, så er det disse.
Klarer dere å hjelpe alle?
– Ja, vi finner nesten alltid en løsning. Men vi kan ikke utføre betalinger for dem. Ikke fordi vi ikke vil, men fordi vi ikke kan. Det kan det være litt vansklig å oppnå forståelse for.
– Ellers må vi også stille noen kontrollspørsmål for å kunne hjelpe, og det kan ikke alle ta på sparket. I så fall anbefaler vi vedkommende å sjekke kontoutskriften sin og ringe tilbake. Hvis ikke det går, så er vi avhengig av at de har nære som kan hjelpe. Da tipser vi dem om at de kan sette opp vedkommende som disponent.
DNB har som nevnt etablert et direktenummer til kunder som ikke bruker nettbank og internett. Ved å ringe 23 02 10 50 kommer kunden rett til en kunderådgiver som vet at vedkommende ikke bruker våre digitale tjenester. Kunderådgiveren er ekspert på tjenestene og produktene som beskrives på denne siden.
Med brevgiro kan du betale regninger og overføre penger ved å sende giroblankettene per post. Send giroblanketter sammen med en signert følgeseddel i en forhåndsadressert konvolutt. Blankettene blir deretter registrert og avregnet på vanlig måte. Når du har færre enn åtte følgesedler igjen, vil du automatisk motta flere i posten.
Avtalegiro er for kunder som ønsker at regningene blir betalt automatisk. Banken sørger for at de faste regningene betales direkte fra valgt konto på forfallsdato. Etter at betalingen er gjennomført, finner du bekreftelsen på kontoutskriften din. Bruk av Avtalegiro forutsetter at bedriften du skal betale til, tilbyr tjenesten.
Ved å ringe 23 02 10 50 får du også opp noen valg. Ved å velge kontofontjenester kan du sjekke saldo og overføre penger mellom egne kontoer ved hjelp av telefonen, hele døgnet. Alt du trenger, er din personlige kode. Kontofonavtale og personlig kode kan du bestille ved å ringe oss.
Ved å ringe 23 02 10 50 og velge kontofontjenester kan du også betale regninger. Tjenesten heter Telegiro. For å betale regninger ved bruk av Telegiro trenger du en kodebrikke fra oss i tillegg til din personlige kode. Hvis du ikke har kodebrikke, kan du ringe og bestille en.
Enkle banktjenester, som for eksempel å sjekke saldo og siste transaksjoner på konto, kan gjøres med SMS. Du kan også motta varslinger til din mobil hver gang for eksempel lønn, trygd eller pensjon kommer inn på konto. SMS-tjenester og SMS-varslinger kan du bestille ved å ringe oss, så hjelper vi deg i gang.
En fremtidsfullmakt gir deg mulighet til å bestemme hvem som skal ivareta din økonomi og dine personlige interesser dersom du ikke blir i stand til dette selv i fremtiden. Fremtidsfullmakt er et alternativ til vergemål.
Det finnes mye nyttig informasjon om fremtidsfullmakt på statsforvalterens nettsider. For at fremtidsfullmakten skal gjøres gjeldende for økonomiske forhold i DNB må den stadfestes av statsforvalteren.