DNB har egne tjenester og et eget telefonnummer for kunder som ikke bruker Internett. Over 50.000 kunder benytter seg av tilbudet.
Hele 600.000 nordmenn bruker ikke internett, smarttelefon, PC eller nettbrett. Det fremgår av en undersøkelse som Kompetanse Norge har gjort.
DNB har også opprettholdt et ikke-digitalt tjenestetilbud for kunder som av ulike årsaker ikke bruker Internett, PC eller smarttelefon. I 2018 opprett banken også et eget telefonnummer som disse kundene kan ringe for å få hjelp, 23 02 10 50. Konseptet som tidligere het «Bank uten Internett» har nå fått navnet «Enkel bankhverdag».
Personsmarkedssjef i DNB, Ingjerd Blekeli Spiten, sier at banken etter å ha gjennomført en rekke nettbankkurs innså at en del kunder ikke kan eller vil benytte seg av digitale banktjenester. Derfor utviklet DNB et eget og godt tilbud tilpasset denne kundegruppen, som i stor grad består av eldre mennesker.
– Det er jeg glad for at vi gjorde, for tilbudet er blitt godt mottatt, sier Spiten, og legger til:
– Ikke minst har vi fredet brevgiroen, som vi vet er en viktig tjeneste for mange av disse kundene.
DNB har som nevnt etablert et direktenummer til kunder som ikke bruker nettbank og internett. Ved å ringe 23 02 10 50 kommer kunden rett til en hyggelig kunderådgiver som vet at vedkommende ikke bruker våre digitale tjenester. Kunderådgiveren er ekspert på tjenestene og produktene som beskrives på denne siden.
Med brevgiro kan du betale regninger og overføre penger ved å sende giroblankettene per post. Send giroblanketter sammen med en signert følgeseddel i en forhåndsadressert konvolutt. Blankettene blir deretter registrert og avregnet på vanlig måte. Når du har færre enn åtte følgesedler igjen, vil du automatisk motta flere i posten.
Avtalegiro er for kunder som ønsker at regningene blir betalt automatisk. Banken sørger for at de faste regningene betales direkte fra valgt konto på forfallsdato. Etter at betalingen er gjennomført, finner du bekreftelsen på kontoutskriften din. Bruk av Avtalegiro forutsetter at bedriften du skal betale til, tilbyr tjenesten.
Ved å ringe 23 02 10 50 får du også opp noen valg. Ved å velge kontofontjenester kan du sjekke saldo og overføre penger mellom egne kontoer ved hjelp av telefonen, hele døgnet. Alt du trenger, er din personlige kode. Kontofonavtale og personlig kode kan du bestille ved å ringe oss.
Ved å ringe 23 02 10 50 og velge kontofontjenester kan du også betale regninger. Tjenesten heter Telegiro. For å betale regninger ved bruk av Telegiro trenger du en kodebrikke fra oss i tillegg til din personlige kode. Hvis du ikke har kodebrikke, kan du ringe og bestille en.
Enkle banktjenester, som for eksempel å sjekke saldo og siste transaksjoner på konto, kan gjøres med SMS. Du kan også motta varslinger til din mobil hver gang for eksempel lønn, trygd eller pensjon kommer inn på konto. SMS-tjenester og SMS-varslinger kan du bestille ved å ringe oss, så hjelper vi deg i gang.
En fremtidsfullmakt gir deg mulighet til å bestemme hvem som skal ivareta din økonomi og dine personlige interesser dersom du ikke blir i stand til dette selv i fremtiden. Fremtidsfullmakt er et alternativ til vergemål.
Det finnes mye nyttig informasjon om fremtidsfullmakt på statsforvalterens nettsider. For at fremtidsfullmakten skal gjøres gjeldende for økonomiske forhold i DNB må den stadfestes av statsforvalteren.