Nei, alle veier og veitrafikkskilt er ikke like i EU-land.
Så enkelt er det ikke dessverre.
– Da trafikkregler angår langt flere land enn EU/EØS, er felles regler ikke nedfelt i en EU-forordning eller et direktiv, men i Wien-konvensjonen om veitrafikk og tilhørende Wien-konvensjon om veitrafikkskilter og signaler, begge i regi av FN.
Det er DNBs Patrik Linsbauer som sier dette. Han er skadekonsulent i Fremtind, forsikringsselskapet til DNB og SpareBank 1, og har hovedansvar for skadeoppgjør for bil. Han vet altså ett og annet om europeiske trafikkregler.
– Trafikkreglene, skiltene og veimerking skal være like i alle land som har signert og ratifisert konvensjonene. Noen land i Europa har ikke signert (Island og Irland), noen land har kun signert, men ikke ratifisert (Spania), og Tyrkia har kun signert / ratifisert konvensjonen om veitrafikk, men ikke den om skilting, sier Linsbauer.
Forvirrende? Ja. Les Wien-konvensjonene om henholdsvis veitrafikk og veitrafikkskilt og signaler.
Oversikt over DNBs bilforsikringer
Disse landene vi nevner ovenfor har likevel overtatt de fleste trafikkskiltene fra konvensjonsområdene. Men noen land har sine helt egne skilt, som for eksempel Irland. Heldigvis er de til tross for annen utforming eller fargelegging likevel godt forståelige.
– Vi minner dessuten på at du må være ekstra oppmerksom i venstretrafikk i Storbritannia, og at du helst ikke bør kjøre inn i Den magiske rundkjøringen i Swindon. Det er én stor rundkjøring omgitt av fem små rundkjøringer. Den store går mot klokka, alle de fem rundt går med klokka, forteller skadekonsulenten.
Skulle dere likevel havne i den situasjon at dere må gjennom rundkjøringen, kan dere trøste dere med at den er så fryktet og beryktet i England, at de fleste kjører svært sakte gjennom den. Og dermed har den en svært lav ulykkesstatistikk.
I julen 2018 skjedde det dessuten nesten en fødsel i rundkjøringen.