Banken overvåker kortbruk og avverget i første halvår 95 prosent av potensiell kortsvindel. Eva Kristines kort ble sperret av DNB.
DNB avverger stadig mer kortsvindel etter at banken allerede i 1998 innførte et system for svindelovervåking.
Systemet kjenner igjen kundenes brukermønster og overvåker transaksjoner i sanntid. Det utvikles i takt med tiden og slår alarm når transaksjoner avviker fra kundens bruksmønster. Systemet er levert og driftes av TietoEVRY i nært samarbeid med banken.
Mona Neskvern, ansvarlig for å forebygge kortsvindel i DNB, forklarer dette med at banken nå svindelovervåker alle transaksjoner som utføres med DNB-kort, både kredittkort og vanlige bankkort.
- Dermed kan vi avvise mistenkelige autorisasjonsforespørsler når de skjer. Eller med en gang kontakte kunden for å sjekke om det er han/hun eller noen andre som står bak kjøpet, forklarer hun.
Mona sier at banken i slike tilfeller sperrer kortet midlertidig til de får kontakt med kunden. Etter at banken har snakket med kunden blir kortet enten sperret permanent eller åpnet for bruk.
Eva Kristine Karlsen (52) var i hjemmet sitt i Honningsvåg i Nordkapp kommune da hun fikk en SMS fra banken om at kortet var midlertidig sperret på grunn av en mistenkelig transaksjon. Kortet hennes var misbrukt på nettet for et lite beløp. Kortet ble derfor permanent sperret, og hun bestilte et nytt.
Jeg synes det er kjempebra at banken varslet meg
Nye kort har nytt kortnummer slik at kortet ikke kan misbrukes igjen av de samme svindlerne.
- Jeg synes det er kjempebra at banken varslet meg. Det var bare snakk om et lite beløp, men det er likevel ubehagelig å bli utsatt for svindel, sier hun.
Hadde det vært et større beløp hadde jeg jo merket det fort
Nettopp fordi beløpet var lite, tror Eva Kristine at hun kanskje ikke ville ha oppdaget dette selv.
- Hadde det vært et større beløp hadde jeg jo merket det fort. Siden banken oppdaget dette med en gang ble kortet sperret før svindlerne fikk muligheten til å bruke det igjen. Og jeg fortet meg å overføre penger fra brukskontoen over på en sparekonto slik jeg pleier å gjøre, sier hun.
Måtte du foreta deg noe mer?
- Ja, jeg måtte fylle ute et reklamasjonsskjema og sende det til banken for å kunne få pengene tilbake. Det ville ta noen dager, sa de, men det gikk fort, synes jeg. Beløpet var tilbake på konto etter bare noen få dager.
DNB behandler alle reklamasjoner individuelt, og i dette tilfellet var det ikke noen tvil. Det var jo banken, takket være sanntidsovervåkningssystemet, som så at dette måtte være svindel.
Eva Kristine bruker alltid kredittkort på nett.
Svindelforebygger Mona sier at over 90 prosent av kortsvindelen skjer uten at svindlerne har tilgang til selve kortet.
- De får tak i kortnummeret ved at nettbutikker eller andre aktører innenfor betalingsnettverket blir hacket. Det kan ikke kunden noe for, og kunden vil få tilbake pengene sine, sier hun.
Mona minner om hva kundene selv bør gjøre for å unngå å bli svindlet: