Denne helgen avholdes MC-messen på Lillestrøm, som hvert år blir besøkt av flere tusen MC-entusiaster som går svanger med en sykkeldrøm i magen. Vi har regnet på hva MC-drømmen koster deg.
– Den gode nyheten er at MC-drømmen er oppnåelig for mange, men det gjelder å velge rett sykkel. Det er for eksempel store forskjeller på hvilken type sykkel du velger, og om du ønsker å forsikre en sykkel med liten eller stor motor. I tillegg påvirkes prisen av hvor du bor i landet. Min anbefaling er alltid å sjekke hva forsikringen koster før du går til innkjøp av en motorsykkel, sier DNB Forsikrings Bjarne Moen, leder for motorforsikring i privatmarkedet.
Han minner på at det nok også er mange som glemmer at MC-utstyr koster flesk. For at du skal være trygg på sykkelen så kreves det mye kjøreutstyr. Hjelm, ryggskinne, kjøredress, sko og hansker kan fort komme opp i 10 000 kr. Hvis du planlegger å legge ut på langtur bør du også regne med noen tusen til vesker. Det følger faste årlige utgifter knyttet til å eie en motorsykkel, men kostnaden er veldig avhengig av hvilken sykkel du velger, hvor mye du skal kjøre og om du har muligheter for å kutte litt i utgiftene selv.
– Årsavgiften ligger på rundt 2000 kroner og omregistrering er et engangsbeløp på 523 kroner, så disse utgiftene må alle regne med. Hvis vi regner med utgifter til bensin, vedlikehold og parkering og lagring, må du som MC-eier regne med årlige utgifter fra 5000-15.000 kroner, sier Moen.
Finansieringen er den enkleste delen av regnestykket. For det første må du ha spart opp nok egenkapital som normalt er på rundt 35 prosent av sykkelens verdi. I tillegg må du ta høyde for de månedlige utgiftene og eventuell renteøkning i løpetiden på samme måte som ved et boliglån.
I tabellene under har vi tatt utgangspunkt i forskjellige populære MC-modeller og sett på hva disse vil koste i anskaffelse. Vi har tatt utgangspunkt i finansiering, forsikring og faste utgifter. Vi har også prøvd å tilpasse eksemplene ut i fra alder og kjøpekraft.
Det er enkelte deler av MC-lappen som er obligatorisk, mens andre deler er valgfritt. Kostnadene er derfor veldig avhengig av dine forkunnskaper, og hvor grundig du ønsker opplæringen skal være. Du må regne med at timeprisen på opplæring ligger på rundt 1.000 kroner.
MC-sertifikat:
Kjøreutstyr:
Vi anbefaler at du skaffer deg hjelm, ryggskinne, kjøredress, sko og hansker.
Årsavgift/omregistreringsavgift for motorsykkel:
Parkering/bompenger/vinterlagring:
Du trenger ikke betale bompenger, og for MC er det gode muligheter for gratis parkering på gateplan. Om du trenger vinterlagring, bør du regne med startpriser fra 1000 kr.
Bensin/vedlikehold:
Priser for verkstedservice og bensinforbruk er veldig avhengig av hvilken motorsykkel du skal ha og hvor mye du planlegger å kjøre. Om du kan utfør enkle vedlikeholdsjobber selv (olje/filter-skift), og forbruk av bensin varierer veldig avhengig av.
Priser avviker på bostedsadresse. Normalt vil prisene være høyere i byområder. Vi har sett på priser i følgende byer: Lillestrøm, Stavanger og Mo i Rana, og delt det inn i tre aldersgrupper: 24, 35 og 50 år.
Scooter: Vespa Sprint 125 ABS
Cross: Honda CRF450R
Sport: Sport Ducati Monster 797
Classic/bysykkel: Triumph Thruxton 1200
Chopper: Chopper Harley Street bob
Touring/cruising: BMW K 1600 GTL / Cruiser Yamaha XV1900
Alder 24 år og forutsetninger: 50 prosent bonus, full samlerabatt, førerkort 2014, regår 2010, FG godkjent lås, ikke garasje og ikke førerutviklingskurs. Egenandelen var 4000 kr. Delkasko.
Alder 35 år og forutsetninger: 70 prosent bonus, full samlerabatt, førerkort 2005, regår 2017, FG godkjent lås, ikke garasje og ikke førerutviklingskurs. Egenandelen var 4000 kr. Kasko.
Alder 50 år og forutsetninger: 75 prosent bonus, full samlerabatt, førerkort 1990, regår 2017, FG godkjent lås, garasje og førerutviklingskurs. Egenandelen var 4000 kr. Kasko.