Det er selgers marked:
Ventelister, forsinkelser og dobbel pris. Båtmarkedet er hett allerede nå, melder NRK Vestfold og Telemark.
- Bruktprisene er altfor høye kontra ny, sier en båtforhandler til NRK. Han mener bruktprisene burde vært halvparten av det båtene selges for nå.
Forbrukerøkonom i DNB, Silje Sandmæl, skjønner at mange har lyst på båt nå som våren og sommeren står for døren, men advarer mot å kjøpe båt for raskt.
- Vurderer du å kjøpe båt, tenke nøye gjennom hva det innebærer før du slår til, råder hun.
- Finn først ut hvor mye du kommer til å bruke båten og hva båtholdet vil kost deg totalt sett. Kjøper du bruktbåt til høy pris, må du også ta høyde for et stort potensielt verdifall, fremholder forbrukerøkonomen.
Hun peker på at det gjennom store deler av kornaperioden har vært selgers marked og at interessen for båt naturlig nok øker igjen nå som det går mot vår og sommerferie i Norge.
- Er du en av dem som allerede har båt og bruker den lite, bør du kanskje vurdere å selge den nå mens det er selgers marked, oppfordrer hun.
Sandmæl viser til at én av fire nordmenn disponerer båt og at tre av fire av disse bruker den mindre enn 15 døgn i året. Det fremkommer av en undersøkelse som Ipsos gjennomførte for DNB i 2020.
Forbrukerøkonomen gjør oppmerksom på at døgnprisen kan bli ganske så høy hvis du bruker den lite, avhengig av båtpris og løpende kostnader.
- Hvis du regner på det kommer du kanskje fram til at du heller bør leie enn å kjøpe, sier hun.
Hun tviler ikke på at nye «skippere» vil bruke båten mye så lenge nordmenn må feriere i Norge og ikke kan dra til utlandet.
- Det er jo sikkert det som er manges motiv for å kjøpe båt nå. En ny båt vil også alltid ha nyhetens interesse som alt annet nytt. Men skal vi tro undersøkelsen, så kan interessen fort dabbe av. Det ser vi også på hvor mange fritidsbåter som ligger i havn på finværsdager, sier hun.
Sandmæl gjør oppmerksom på de mange kostnadene som et båtkjøp vil innebære.
- I tillegg til båtprisen må du ta med renteutgifter hvis den er lånefinansiert, forsikring, vedlikehold, service på motor, båtplass, vinterlagring, drivstoff og verdifall. Mye av dette er kostnader som påløper hvert år, sier hun.
De største utgiftspostene er kanskje båtplass og verdifall. Kjøp av båtplass kan koste mellom 100.000 og 300.000 kroner avhengig av størrelse på båt og lokasjon. Leie kan koste mellom 10.000 og 20.000 kroner i året. Da kommer vinterlagring i tillegg.
DNB tilbyr båtlån til både ny og brukt båt med sikkerhet kun i båten. Hovedregelen er at du må stille med minimum 20 prosent egenkapital.
Trenger du båtlån? Her kan du beregne hvor mye det vil koste deg
- Forsikring må du også ha, og det er en utgift som påløper hvert år, minner Sandmæl om, og sier at prisene varierer med båttype og verdi.
Priseksemplene nedenfor er fra DNBs forsikringsselskap, Fremtind, og gjelder for en 20-åring på to ulike båttyper. Egenandel er satt til kr 4.000 på begge forsikringene. Prisene er oppgitt uten eventuelle samlerabatter. Ved å ha hele forsikringskundeforholdet i DNB kan man få inntil 20 prosent rabatt på oppgitte månedspriser.
Viser totalpris på forsikring uten eventuelle samlerabatter:
Eksempel 1:
Ny Askeladden P79 (fra 2020), 26 fot og maks hastighet 41 knop, 115hk verdi/forsikringssum kr 1.250.000,-:
Total forsikringssum Toppkasko pr. md. kr 1.239,- Pr. år kr 15.064,- i Tønsberg.
Total forsikringssum Toppkasko pr. md. kr 1.498,- Pr. år kr 18.229,- i Bergen.
Eksempel 2:
Benetau Antares 680 fra 2011, 21 fot og maks hastighet 30 knop, 70hk, verdi/forsikringssum kr 330.000,-.:
Total forsikringssum Toppkasko pr. md. kr 512,- Pr. år kr 6.225,- i Tønsberg.
Total forsikringssum Toppkasko pr. md. kr 556,- Pr. år kr 6 769,- i Bergen.
Båtplass blir gjerne dyrere jo større båt du har, og veldig mye dyrere om du tar sikte på å ha båten din i populære småbåthavner.
Skal du kjøpe båtplass kan det gjøre et betydelig innhogg i din maritime økonomi, og rundt de store byene kommer prisene fort opp i flere hundre tusen kroner. Skal du leie båtplass vil det normalt ligge fra 10.000–20.000 kr for sesongen, men også her varierer prisene veldig mye avhengig av hvor båtplassen er lokalisert.
Alternativet til båtplass kan være å fortøye båten til en bøye/blåse der det er lov. En fortøyningsbøye kan koste deg fra 300–1000 kr, i tillegg må det legges ut en moring, kostnaden her er gjerne 10.000 kr eller mer, avhengig av sjøbunnen og størrelsen på båten. Du må også ha tilgang til jolle for å komme deg ut til båten.
Et grovestimat for dykkerarbeid og innkjøp av bøye og jolle tilsier at du må ut med rundt 10 000–15 000 kr for denne type båtplass.
Et godt alternativ for dem som har mindre båter, er å velge båttilhenger. En tilhenger vil normalt ligge på 10,000–20.000 kr. Det betales ikke årsavgift på tilhengere, men du må betale en omregistreringsavgift avhengig av vekt (ca. 500 kr)
Av forsikringshensyn anbefales det å ha båten på båtplass i en bevoktet havn. Båter som ligger fortøyd til en bøye er dessuten utsatt for vær og vind. For dem som velger å oppbevare båten på land, anbefales det å låse båten og tilhengeren fast.
Vinterlagring av båt foregår på ulike måter. Noen velger boblehavn, mens andre velger å få skuta på land for utendørs eller innendørs lagring i oppvarmet hall. På land er det også mulighet for å få gjort service. Prisene på lagring og vedlikehold varierer veldig, men du må regne med at vinterlagring vil koste deg alt fra 5000–20.000 kr, avhengig av størrelse, lokasjon og hvilke behov du har for vedlikehold, vakthold og servicenivå.
Redningsselskapet har her samlet noen gode tips om vinterlagring
Ferske båteiere bør også ta stilling til hvilke kurs eller sertifisering de må anskaffe seg.
Båtførerprøven koster fra 1500–3000 kr (inkludert eksamensavgift) og gir deg en god innføring i regelverk og sikkerhet på sjøen.
Uerfarne seilere som skaffer seg seilbåt , bør også å ta seilkurs. De kan koste fra 1.000 til 5.000 kroner.
Båtførerbeviset er et sertifikat som lar deg føre norske fritidsbåter opp til 15 meters lengde (49,21 fot) innenfor Norges grenser. Dersom du er født i 1980 eller senere og skal føre en fritidsbåt med lengde over åtte meter eller med motor større enn 25 hestekrefter, må du ha båtførerbevis. Personer født før 1980 er fritatt fra kravet om båtførerbevis, og kan føre båter opp til 15 meter uten å måtte vise til et kvalifikasjonsbevis.
For fritidsbåt over 15 meter gjelder andre sertifikater. Se Sjøfartsdirektoratets hjemmesider. Da må du regne med å investere betydelig mer tid og penger og på et fritidsbåtsertifikat (eventuelt skippersertifikat). Prisene her starter på 10.000 kr.
NB! Alle utgifter er estimater, og det er naturligvis mulig å gjøre dette både billigere og dyrere avhengig av budsjett.
Sertifikat og kurs:
Båtførerprøven koster 1500–3000 kr.
Fritidsbåtsertifikat (eventuelt skippersertifikat) koster fra 10.000 kr.
Det arrangeres seilkurs for ulike båtstørrelser og på ulike nivå: Fra 1000–5000 kr.
Båtplass/vinterlagring/vedlikehold:
Kjøp koster deg fra 100.000–300 000 kr (avhengig av størrelse på båt og lokasjon)
Leie koster deg fra 10.000–20.000 kr.
Bøye/tilhenger vil koste deg fra 10 000–20.000 kr.
Vinterlagring og service koster deg 5000–20.000 kr.
Husk også avgifter for registrering i småbåtregisteret
Pris for totalmedlemskap i Redningsselskapet er 1.095 kr per år og gir flere fordeler.