Beklageligvis har Flyr gått konkurs. Slik kan du få igjen pengene for billetter du nå ikke får brukt.
Hvis du har kjøpt billettene på nettet og betalt med kort, kan du reklamere til banken og få refusjon for billettene dere ikke får brukt som følge av konkursen.
Dette gjelder betalinger med både Mastercard og Visakort. Det gjelder også kunder ned til 15 år som har betalt reisen med kortet sitt på nettet.
Du har også rett på refusjon hvis du har betalt med Vipps. Ifølge Vipps går all netthandel med dem via et av kortene dine. Derfor kan du reklamere til den banken som har utstedt kortet ditt.
Du får kun refundert flybilletter, ikke hotell eller annen overnatting.
Obs! Spørsmålene i reklamasjonsskjemaet som handler om du har vært i kontakt med flyselskapet eller Reisegarantifondet, er ikke relevant her, men du må legge inn skjermbilde av reisebekreftelsen og skjermbilde som bekrefter konkursen, for å komme videre. Se oppskrift på Siljes Instragram-konto
– Send inn reklamasjon nå, ikke vent, anbefaler forbrukerøkonom i DNB, Silje Sandmæl.
Hun vet at mange av dem som har kjøpt billetter hos Flyr nå må bestille nye, enten for å komme seg på den reisen de hadde planlagt eller for å komme seg hjem fra en reise de allerede er på.
– Det kan fort bli dyrere enn de opprinnelige billettene, siden Flyr-konkursen kan ha gjort konkurransen blant flyselskapene mindre. Selv om noen selskaper tilbyr rabatt til de som trenger å komme seg hjem, så kan dette blir dyrere enn opprinnelig, frykter hun.
Sandmæl minner samtidig om at reiseforsikringer ikke gjelder ved konkurser og at vanlige flyreiser ikke dekkes av Reisegarantifondet.
I motsetning til i Danmark dekker Reisegarantifondet i Norge kun pakketurer.