Dette dekker reiseforsikringen:

Bagasjen min kom ikke fram. Hvilke rettigheter har jeg?

Mange reiser bort i vinterferien. Dette må du vite hvis bagasjen din er forsinket.

UT Å FLY?: Det har vært kaotiske tilstander på flere flyplasser den siste tiden. Foto: NTB
Lesetid 2 min lesetid
Publisert 21. feb 2023
Artikkelen er flere år gammel

Dette sier skadeforebygger i forsikringsselskapet Fremtind, Therese Hofstad-Nielsen at du bør tenke på hvis du skal ut og reise:

– Uansett om dere er en familie på fem eller et par på to, er det lurt å spre det viktigste dere skal ha med dere på alles kofferter. Toalettsaker, badetøy og undertøy for eksempel, sier skadeforebyggeren.

ORDNER SEG: De aller fleste kofferter dukker opp der de skal til slutt. Foto: Fremtind

Dette bør du legge i håndbagasjen

Skadeforebyggeren minner også om at det er noen eiendeler som alltid må legges i håndbagasjen. 

- Det aller viktigste du legger i håndbagasjen er medisiner du trenger, og verdisaker som smykker og iPad, råder Hofstad-Nielsen.

Vi ser at nesten all innsjekket bagasje kommer fram til reisedestinasjonen til slutt
Therese Hofstad-Nielsen

Dette må du gjøre hvis bagasjen ikke dukker opp

Er bagasjen din forsinket må du først og fremst melde fra på flyplassen. Da vil du få en "Property Irregularity Report" som forsikringsselskapet trenger for å behandle saken din.

Er din innsjekkede bagasje forsinket med mer enn fire timer, dekker forsikringen nødvendige innkjøp til klær og toalettsaker i den tiden bagasjen er borte. Her varierer summen litt avhengig av hvilken type reiseforsikring du har.

Med reiseforsikring fra Fremtind kan du bruke inntil 5000 kroner per person for nødvendige klær og toalettsaker. Dette dekker også eventuell leie av nødvendig barnevogn / sykkel / ski eller annet sportsutstyr.

Husk å ta vare på alle kvitteringer!

Les mer om prosedyren ved forsinket bagasje her.

Nesten all bagasje kommer til rette

Til tross for at noe bagasje havner på avveie, viser det seg at de aller fleste kofferter kommer til rette igjen.

– Vi ser at nesten all innsjekket bagasje kommer fram til reisedestinasjonen til slutt. Men har du ikke fått bagasjen din innen 21 dager anses den som tapt, sier Hofstad-Nielsen.