Dette betyr ny finansavtalelov for DNBs kunder

Banken endrer kundenes avtalevilkår i tråd med den nye finansavtaleloven som trer i kraft fra nyttår.

NY FINANSAVTALELOV: Lovendringen er i kundenes favør, og vilkårsendringene gjelder avtaler om konto og kort, inklusive kredittkort og kredittavtaler. Foto: Stig B. Fiksdal
Lesetid 1 min lesetid
Publisert 15. des 2022
Artikkelen er flere år gammel

Lovendringen er i kundenes favør, og vilkårsendringene gjelder avtaler om konto og kort, inklusive kredittkort og kredittavtaler.

– Du som kunde trenger ikke å foreta deg noe for at produkter og tjenester hos oss skal fortsette som før, men vi oppfordrer deg til å sette deg inn i de oppdaterte vilkårene, sier personmarkedssjef i DNB, Ingjerd Blekeli Spiten.

HAR SENDT BREV MED INFO: Personmarkedssjef i DNB, Ingjerd Blekeli Spiten, oppfordrer alle kunder til å sette seg inn i de nye avtalevilkårene. Foto: Stig B. Fiksdal

Kunder får brev

Digitale kunder mottar i disse dager brev om endringen i postkassen i nettbanken, mens ikke-digitale kunder vil få brev i den fysiske postkassen sin.

Oppdaterte avtalevilkår finner du også her

Kunder som ikke sier opp avtalen med banken før de nye vilkårene blir gjeldende, godtar automatisk endringene. 

Forbrukervernet styrkes

Kort oppsummert skal den nye loven gi deg som kunde et sterkere forbrukervern, forebygge gjeldsproblemer, regulere flere tjenester og samle reguleringer i én lov. De fleste av avtalevilkårene er derfor justert til din fordel og vil gjelde fra samme dato som den nye finansavtaleloven, altså fra 1. januar 2023.

Noen unntak

Unntakene er endringer i noen egenandeler i kontoavtalen for mindreårige, som gjelder fra 1. mars 2023. Samt endring i regelen om endring av renter, som gjelder fra 1. juli 2023.

Du kan også lese en oppsummering av hva loven betyr for deg her på Finans Norges nettsider

Kunder som ønsker mer informasjon eller ønsker de oppdaterte avtalevilkårene tilsendt i posten eller på e-post, kan kontakte bankens kundesenter på telefonnummer 915 04 800.