Et ord som er brukt mye det siste året er inflasjon.
Men, nå er det et nytt ord som har begynt å florere, og det er krympflasjon, som stammer fra «shrinkflation».
Fagdirektør i Forbrukerrådet, Olav Kasland, forklarer:
– Krympflasjon er når innholdet i pakningen eller mengden vare du får minker samtidig som prisen er den samme, eller øker.
Kasland kommer med flere eksempler.
– En pakke kjøttpålegg som vanligvis inneholder 200 gram kan bli redusert til 180 gram, eller en pose med åtte boller plutselig selges med seks boller. Uten at prisen faller tilsvarende.
Kjenner du deg igjen i dette eksempelet?
– Det mest kjente eksempelet er jo «halvliteren». Det er lenge siden man alltid fikk en halvliter med øl ute på restaurant. Nå er det ofte er snakk om 0,4 liter – selv om mange fortsatt ber om en halvliter ute på byen, forklarer fagdirektøren.
Forbrukerøkonom i DNB Silje Sandmæl understreker viktigheten av å være prisbevisst når du handler.
– Når prisene øker og produktene minsker gjelder det å være en bevisst forbruker når du går i butikken, sier hun.
Hun sier at det beste og viktigste rådet er å se på kiloprisen.
– Her er det mange kroner å spare. Ikke la deg lure av forpakningen. Sjekk alltid kiloprisen på produktene du skal kjøpe, og test gjerne ut rimeligere alternativer. Mange av oss kjøper ofte de samme produktene gang på gang fordi det blir en vane, men hva med å teste noe nytt?
I tillegg anbefaler forbrukerøkonomen å følge med på mattilbud.
– Det finnes flere apper der du kan holde deg oppdatert på tilbud som du virkelig sparer penger på. Eksempler er kjøtt, tørrvarer, vaskemiddel eller dopapir. Kjøp inn i mengder, og frys ned eller oppbevar i boden så har du for en lengre periode, avslutter hun.