Ikke vær redd for å bruke kundefordeler
Hva gjør du hvis et produkt du kjøper havner på tilbud like etter? Her er kundefordelene bør du se etter når du handler.
Er du klar over hvilke kundefordeler som gjelder når du handler i butikk?
Som tidligere medarbeider i matbutikk og elektrogigant er jeg godt kjent med kunderettigheter og begreper som garanti, prisløfte, reklamasjon og angrerett.
Nei. I vinter kjøpte jeg en skibukse på XXL til 999 kroner – som jeg tilfeldigvis oppdaget at var priset ned til 599 kroner uken etter. Dermed gikk jeg tilbake og ba om å få differansen.
Da jeg fortalte dette til venner, ble de overrasket og mente jeg var frekk.
Var jeg frekk? Jeg dro og tok en prat med varehussjef i XXL, Herman Hedenstad.
- Å bruke kundefordeler er på ingen måte frekt. Vi tilbyr garantier for at kundene våre skal føle seg trygge når de handler hos oss, forteller Hedenstad.
Én av garantiene sportskjeden tilbyr er 30 dagers prisløfte – som var fordelen jeg benyttet for å få tilbake mellomlegget på 400 kroner.
Når man handler varer og tjenester av høy verdi, er det flere begreper man bør være oppmerksom på. Prisløfte, fornøydgaranti, åpent kjøp og angrerett er noen av dem – og alle fordelene har én ting til felles: De fungerer kun med garantibevis.
- Garantibevis, som kvittering, er veldig viktig. Ett tips er å melde seg inn i en kundeklubb, slik at alle kjøpene dine blir registrert elektronisk. Det vil hjelpe deg dersom noe skjer med varen eller tjenesten, tipser Hedenstad.
XXL opererer med flere fordeler, som 100 dagers åpent kjøp, 100 % fornøydgaranti og gratis bytte og returrett.
Hvordan bør kunden gå fram hvis man vil bytte, returnere, klage eller be om penger tilbake?
- Vi som selgere ønsker alltid at kunden skal være fornøyd. Det er helt greit å komme tilbake hvis det skulle være et problem. Favorittscenarioet for slike situasjoner er jo så klart at kunden er hyggelig og ryddig, selv om de skulle være misfornøyd, sier Hedenstad.