Ikke vær redd for å bruke kundefordeler

- Det er ikke frekt i det hele tatt!

Hva gjør du hvis et produkt du kjøper havner på tilbud like etter? Her er kundefordelene bør du se etter når du handler.

STÅ PÅ KRAVA: Som tidligere medarbeider i matbutikk og elektrogigant er jeg godt kjent med kunderettigheter, skriver DNB Ungs Kornelia. Foto: Kornelia Minsaas
Lesetid 3 min lesetid
Publisert 28. feb 2021
Artikkelen er flere år gammel

Er du klar over hvilke kundefordeler som gjelder når du handler i butikk?

Som tidligere medarbeider i matbutikk og elektrogigant er jeg godt kjent med kunderettigheter og begreper som garanti, prisløftereklamasjon og angrerett.

"Men er ikke det litt frekt da?" 

Nei. I vinter kjøpte jeg en skibukse på XXL til 999 kroner – som jeg tilfeldigvis oppdaget at var priset ned til 599 kroner uken etter. Dermed gikk jeg tilbake og ba om å få differansen. 

Da jeg fortalte dette til venner, ble de overrasket og mente jeg var frekk. 

Var jeg frekk? Jeg dro og tok en prat med varehussjef i XXL, Herman Hedenstad.

- Å bruke kundefordeler er på ingen måte frekt. Vi tilbyr garantier for at kundene våre skal føle seg trygge når de handler hos oss, forteller Hedenstad.

Ta alltid vare på garantibevis

Én av garantiene sportskjeden tilbyr er 30 dagers prisløfte – som var fordelen jeg benyttet for å få tilbake mellomlegget på 400 kroner.

Hvilke kundefordeler og forbrukerrettigheter bør man være obs på?

Når man handler varer og tjenester av høy verdi, er det flere begreper man bør være oppmerksom på. Prisløfte, fornøydgaranti, åpent kjøp og angrerett er noen av dem – og alle fordelene har én ting til felles: De fungerer kun med garantibevis.

- Garantibevis, som kvittering, er veldig viktig. Ett tips er å melde seg inn i en kundeklubb, slik at alle kjøpene dine blir registrert elektronisk. Det vil hjelpe deg dersom noe skjer med varen eller tjenesten, tipser Hedenstad.

XXL opererer med flere fordeler, som 100 dagers åpent kjøp, 100 % fornøydgaranti og gratis bytte og returrett.

Hvordan bør kunden gå fram hvis man vil bytte, returnere, klage eller be om penger tilbake?

- Vi som selgere ønsker alltid at kunden skal være fornøyd. Det er helt greit å komme tilbake hvis det skulle være et problem. Favorittscenarioet for slike situasjoner er jo så klart at kunden er hyggelig og ryddig, selv om de skulle være misfornøyd, sier Hedenstad.

TRYGGHET: - Vi tilbyr fordeler for å gjøre kunden trygg når de velger oss, sier Hedenstad. Foto: Ida Madeleine Bergman
Kundefordeler og garantier varierer fra butikk til butikk. Det kan være smart å spørre selger eller sjekke nettstedet for vilkår før du handler. Vanligvis står garantiene oppført på garantibeviset (kvitteringen).
 
Noen kundefordeler som være smart å se etter når du handler:
  • Prisløfte: Innebærer at kjeden gir deg prisavslag dersom du kan dokumentere at konkurrerende butikker selger den aktuelle varen til lavere pris. Kalles også "prisgaranti".
  • Produktgaranti: Hvor lenge er det forventet at produktet skal fungere? Hvis noe ikke er som det skal, kan du ha rett til å bytte det inn til nytt produkt eller få kompensasjon.
  • Fornøydgaranti: Hvis produktet ikke når opp til forventningene du ble lovet i butikk og du er misfornøyd, kan du returnere det.
  • Åpent kjøp: Angrer du på kjøpet, kan du få pengene tilbake - men da skal produktet være ubrukt i originalemballasje. Kalles også "angrerett".
Å ta en titt på detaljene rundt garantier og varighet er aldri dumt. Ta vare på garantibevis, enten i papirform eller digitalt. På den måten kan du enkelt få tilbake 400 kroner på en skibukse, hvis du tilfeldigvis skulle ha rett på det.
 
Følg @dnbung på Instagram her: