– Black Friday blir syretesten for varehandelen

Nordmenn handlet for mer i oktober enn tilsvarende måned før pandemien. Det betyr at de fortsatt hadde et relativt høyt forbruk.

MINDRE SHOPPING? For varehandelen blir Black Friday selve syretesten på om nordmenn må stramme inn forbruket ytterligere Foto: Oliver Berg
Lesetid 2 min lesetid
Publisert 24. nov 2022
Artikkelen er flere år gammel

Det viser inflasjonsjusterte tall fra DNB-kunders kortbruk. DNB har hele 2,1 millioner personkunder. Derfor gir disse tallene en god indikasjon på nordmenns forbruk.

Kortbruken er uansett nedadgående

I oktober lå kortbruken 4 prosent over oktober 2019, og 3 prosent under oktober i fjor. Den har gått jevnt og trutt nedover de siste månedene.

SPENT: Direktør for datatransformasjon i DNB, Ine Oftedahl, ser klare indikasjoner på at nordmenn, spesielt de unge, begynner å bruke mindre penger. Foto: Stig B. Fiksdal

– Dette gir oss helt klart en indikasjon på at nordmenn begynner å endre atferd, til tross for at kortbruken fortsatt ligger på et høyt nivå, sier direktør for datatransformasjon i DNB, Ine Oftedahl.

Hun er derfor spent på utfallet av Black Week. 

– For varehandelen blir dette selve syretesten på om nordmenn nå faktisk må stramme inn forbruket ytterligere, mener hun.

Unge har strammet inn mest

Dataene viser imidlertid at den yngste aldersgruppen (18–24 år) så langt har strammet inn forbruket sitt betydelig hardere enn de øvrige aldersgruppene.

– De yngste tok økonomiske grep allerede i sommer. Altså i ferien, som er en periode hvor det tradisjonelt er veldig kjipt å stramme inn, sier hun.

Til tross for dette handler også denne aldersgruppen fortsatt for mer enn de gjorde i samme periode før pandemien.

Mange har brukt opp bufferen

Dataene viser imidlertid også at alle lønnsgrupper nå tærer på oppsparte midler – og den laveste lønnsgruppen gjør det mest av alle.

– De er allerede på et lavere nivå nå enn før pandemien. Den ekstra bufferen mange klarte å spare opp er altså borte, konstaterer Oftedahl.