Nordmenn handlet for mer i oktober enn tilsvarende måned før pandemien. Det betyr at de fortsatt hadde et relativt høyt forbruk.
Det viser inflasjonsjusterte tall fra DNB-kunders kortbruk. DNB har hele 2,1 millioner personkunder. Derfor gir disse tallene en god indikasjon på nordmenns forbruk.
I oktober lå kortbruken 4 prosent over oktober 2019, og 3 prosent under oktober i fjor. Den har gått jevnt og trutt nedover de siste månedene.
– Dette gir oss helt klart en indikasjon på at nordmenn begynner å endre atferd, til tross for at kortbruken fortsatt ligger på et høyt nivå, sier direktør for datatransformasjon i DNB, Ine Oftedahl.
Hun er derfor spent på utfallet av Black Week.
– For varehandelen blir dette selve syretesten på om nordmenn nå faktisk må stramme inn forbruket ytterligere, mener hun.
Dataene viser imidlertid at den yngste aldersgruppen (18–24 år) så langt har strammet inn forbruket sitt betydelig hardere enn de øvrige aldersgruppene.
– De yngste tok økonomiske grep allerede i sommer. Altså i ferien, som er en periode hvor det tradisjonelt er veldig kjipt å stramme inn, sier hun.
Til tross for dette handler også denne aldersgruppen fortsatt for mer enn de gjorde i samme periode før pandemien.
Dataene viser imidlertid også at alle lønnsgrupper nå tærer på oppsparte midler – og den laveste lønnsgruppen gjør det mest av alle.
– De er allerede på et lavere nivå nå enn før pandemien. Den ekstra bufferen mange klarte å spare opp er altså borte, konstaterer Oftedahl.