Har du økonomiske utfordringer?

– Ta kontakt. Vi er her for å hjelpe

Dette rådgiverteamet har en jevn strøm av henvendelser. De har spesialisert seg på å hjelpe personer med økonomiske bekymringer.

RÅDGIVERTEAMET: Rita (f.v.), Monica, avdelingsleder Ingvild, Bjørn og Julie er klare til å hjelpe. Foto: Stig B. Fiksdal
Lesetid 2 min lesetid
Publisert 02. sep 2024
Artikkelen er flere år gammel

DNB vil være en økonomisk rådgiver for alle, også for dem som har økonomiske bekymringer eller problemer. Det er bakgrunnen for at dette rådgiverteamet ble etablert og trent opp til å bistå akkurat denne kundegruppen. 

– De fleste som tar kontakt, er kunder i banken, men det er ingen betingelse for å få hjelp. Vi bistår uansett, opplyser avdelingsleder Ingvild Aasen. 

Avtal en samtale med en av rådgiverne her 

Tabubelagt

Hun og rådgiverne opplever ofte at de som tar kontakt ikke har snakket med noen andre om de økonomiske bekymringene eller problemene sine før.

– Det å ha økonomiske utfordringer er dessverre tabubelagt. Mange holder det skjult også for de nærmeste, men det gjør det hele bare vanskeligere. Du må snakke med noen for å få hjelp, sier hun.

TA KONTAKT TIDLIG: Avdelingsleder Ingvild Aasen oppfordrer også dem som ser at de kan få betalingsproblemer, til å ta kontakt. Foto: Stig B. Fiksdal

Hvem tar kontakt med dere?

– Rett over sommeren i 2023 var det mange unge som tok kontakt fordi studielånet hadde gått til inkasso. Men jevnt over har vi henvendelser fra alle aldersgrupper. Noen er bare bekymret, mens andre har større betalingsproblemer.

Enkelthendelser kan velte en økonomi

Bakgrunnen for bekymringene eller betalingsproblemene er ofte enkelthendelser som arbeidsledighet, sykdom, samlivsbrudd, manglende forsikringsdekning ved skade eller at en regning går til inkasso og forårsaker trekk i lønn. Har du mye gjeld fra før, eller en trang økonomi, får slike hendelser spesielt stor betydning.

– Mange kan leve fint med mye gjeld. Men når betalingsproblemene melder seg for alvor og du kanskje får trekk i lønn som følge av det, så blir det vanskelig å betjene resten av gjelden som før. Derfor vil vi gjerne bidra til at kunden får ryddet opp før det går så langt, sier hun.

Søk hjelp når bekymringen melder seg 

Aasen oppfordrer derfor alle som ser at de kan få betalingsproblemer, til å ta kontakt så tidlig som mulig, før problemene vokser seg store.

– Jo før vi kommer inn i bildet, jo lettere er det å hjelpe, presiserer hun.

HJELPER KUNDER: – Vi hjelper kundene med å få oversikt, sette opp budsjett og se på forbruk, sier Ingvild Aasen. Foto: Stig B. Fiksdal

Hvordan hjelper dere?

– Vi hjelper kundene med å få oversikt, sette opp budsjett og se på forbruk. Vi hjelper også med å finne ut hvilke lån og regninger de må prioritere å betale først, hva de kan gjøre når de ikke har noe til overs, eller hvordan de kan ta kontakt med sine kreditorer for å få til avtaler.

Hvis mulig og hensiktsmessig kan de også tilby avdragsfrihet, betalingsutsettelse eller refinansiering.

– Målet er at kunden skal få en bedre privatøkonomi, fastslår hun.

Kan dere hjelpe alle?

– Vi avviser ikke noen, men det er viktig å presisere at kunden må gjøre jobben selv. Vi tilbyr hjelp til selvhjelp og en rådgiver man kan sparre med underveis, men det er ikke alle som evner å gjøre den jobben selv. Da henviser vi videre til andre instanser, for eksempel NAV som har andre verktøy og løsninger som er bedre for disse kundene. 

Avtal en samtale med en av rådgiverne her