Alt du lurer på om DNBs nye mobilbank

DNB har gått gjennom mobilbanken og forbedret, forenklet og gjort alt mer oversiktlig. For eksempel kan du nå velge mellom tre måter å logge inn på: ansiktsgjenkjenning, finger-ID eller med BankID.

KLAR FOR LANSERING: Fra og med mandag den 14. januar oppgraderer vi mobilbanken til DNB. Foto: Stig B. Fiksdal
Lesetid 4 min lesetid
Publisert 28. jan 2019
Artikkelen er flere år gammel

Oppgraderingen vil skje automatisk fra mandag 14. januar og rulles ut til alle som har appen gradvis gjennom uken.

Så, hva betyr det for deg? Med raskere innlogging, enklere måter å betale regninger på og bedre oversikt vil din mobilbankopplevelse gjøre hverdagen lettere. Og husk: Dette er bare starten for den nye mobilbanken. DNB skal fortsette å utvikle flere tjenester som vil gjøre appen enda bedre.

Noen vil oppleve å få en helt ny mobilbank fra 14. januar, mens andre må vente en eller flere dager

Hva er nytt?

DNB har fokusert på å gjøre de tingene du bruker mest raskere og enklere. Det betyr:

  • Bedre oversikt over kontoer – velg rekkefølge og hvilke kontoer som skal være synlige.
  • Enklere betalinger (efaktura, forfallsregister, manuelle betalinger med BankID).
  • Innlogging med biometri (finger og ansikt), BankID, BankID på mobil og Digipass.

Oppdateringen av den nye mobilbanken vil skje gruppevis

Hvordan får jeg tilgang til den nye mobilbanken?

Den nye mobilbanken lanseres som en oppdatering av den opprinnelige DNB Bank-appen til iOS og Android-brukere. Oppdateringen av den nye mobilbanken vil skje gruppevis. Noen vil derfor oppleve å få en helt ny mobilbank fra 14. januar, mens andre må vente en eller flere dager. Dersom du ikke har aktivert automatisk oppdatering av applikasjoner på mobilen din, vil du få informasjon i den gamle DNB Bank-appen om at oppdateringen er tilgjengelig.

Sørg for å ha kodebrikke, BankID eller BankID på mobil tilgjengelig

Hva skjer når jeg tar i bruk den oppdaterte versjonen for første gang?

Sørg for å ha kodebrikke, BankID eller BankID på mobil tilgjengelig. Første gang du bruker den nye mobilbanken må du registrere deg med en av disse funksjonene. Senere vil du kunne logge inn med touch / face-funksjonen. Det er mulig du må endre en innstilling på telefonen din, da vi har høye krav til sikkerhet på biometrisk innlogging. Dette vil du få beskjed om i appen. Standard oppsett fungerer som regel fint. Dersom du er under 18 år vil ikke alle funksjoner være tilgjengelig.

Hvordan gjennomføre en overføring?

Det finnes flere muligheter for å gjennomføre en overføring:

  • Trykk «betalinger» nederst på skjermen. Trykk «overføring» på toppen av skjermen på iOS og trykk «+» og «overføring» på Android.
  • På startskjermen: Dra kontoen du ønsker å overføre mot venstre. Du vil få opp alternativet «fyll på» og «betalinger». NB: Kun iOS i starten, kommer til Android veldig snart
  • Legg inn konto og KID / melding og godkjenn med BankID, BankID på mobil eller kodebrikke og personlig passord.
  • Dra og slipp: Dra kontoen du ønsker å overføre fra over til kontoen du ønsker å overføre til. NB: Kun iOS i starten, kommer til Android veldig snart

Hvordan gjennomføre en betaling?

  • iOS: Du kan betale ved å sveipe til høyre på kontoen du vil betale fra og trykke «betal» eller ved å gå til «Betaling» nederst i appen og trykke «+».
  • Android: Du kan betale ved å gå på «Betaling» nederst i appen og trykke «+». Sveip kommer snart.

Hvordan velger jeg hvilke kontoer som skal være synlige på startsiden?

Trykk på den grønne pilen under kontoene dine. Dette vil åpne et alternativ som heter «Se / skjul kontoer». Trykk på denne. Her vil du få opp alle kontoene dine. Hver konto er markert med tre linjer lengst til høyre. Ved å holde inne på denne kan du dra kontoen. Kontoer over den stiplede linjen er synlige, kontoer under vil ikke være synlige.

Fortsatt tilgang til alle funksjoner og tjenester

Nederst på hjem-siden finner du et jordklode-ikon, med tilhørende tekst «Mobilbank i nettleser» for Android og «Gå til nettleser» for iOS. Klikker du på denne blir du lenket direkte til m.dnb.no. Her har du tilgang til alle dine produkter og tjenester mens du fortatt er logget inn i mobilbanken.

Hvilke enheter og operativsystemer fungerer den nye mobilbanken på?

  • iPhone 5, iOS 10 og nyere.
  • Android 5.0 og nyere.
  • Den nye mobilbanken vil dessverre ikke støtte windows phone. De som bruker dette operativsystemet vil kunne fortsette å bruke m.dnb.no

Hvordan sjekker jeg saldo?

Kort tid etter lansering vil det være mulig å se kontoene du har satt som synlige i en widget utenfor appen. Dette erstatter dagens mulighet til å se saldo før innlogging i mobilbanken. I mellomtiden kan du raskt sjekke saldo med biometrisk innlogging.