Problemene med nettbanken, betalinger og overføringer er nå løst, og vi beklager på det sterkeste alle problemer dette har skapt for våre kunder.
I løpet av natten oppstod det problemer med lagringssystemene våre. Dette førte til at en rekke av tjenestene ble utilgjengelig. Et stort team har jobbet på spreng for å løse problemene og vi kan nå bekrefte at alt fungerer som normalt.
– Når vi har så store problemer med tjenestene våre er det svært mange mennesker som blir berørt. Kundene våre har hatt problemer med å betale, overføre og motta penger. Det rammer både privatkunder, bedriftskunder og de som bruker Vipps, sier Liv Fiksdahl, konserndirektør for IT og Operations i DNB.
– For oss er stabilisering av driftssituasjonen høyeste prioritet nå. Jeg beklager igjen på det sterkeste alle problemene dette har medført, sier Fiksdahl.
DNB har i løpet av de siste årene investert mye i robustifisering og modernisering av vår IT-portefølje. Likevel ser vi at det er hendelser, som i dag, det er vanskelig å forsikre seg mot.
– Vi trener på verstefalls-scenarioer og jobber hardt hver dag for å forebygge, men det kommer dessverre opp uventede situasjoner, sier Fiksdahl.