- Vi er tilbake der vi var før pandemien, sier forbrukerøkonomen.
DNB har gjennomført sin årlige juleundersøkelse som viser at nordmenn planlegger å bruke 11 133 kroner i snitt på julehandelen dette året. Dette er en liten økning fra i fjor, og omtrent på det nivået man lå på før pandemien. I 2019 lå planlagt forbruk på 10 980 kroner. Tallet overrasker ikke DNB`s forbrukerøkonom Silje Sandmæl.
- Gjennomsnittstallet går opp med rundt 600 kroner fra i fjor, og er med det omtrent tilbake til nivået vi lå på før pandemien. Gjennom koronapandemien ser vi at folk flest har brukt mindre penger og vært flinke til å spare. At noen av de oppsparte midlene brukes på julen i år, for litt ekstra hygge etter nok et krevende år, er kanskje ikke så rart, sier Sandmæl.
Julegaver: 6309 kr
Julemat: 2471 kr
Julepynt/interiør: 699 kr
Julebord/uteliv: 1220 kr
Klær og sko i forbindelse med jul og nyttår: 1046 kr
Julekalender: 623 kr
Julekort/pakkepost: 400 kr
Nyttårsfesten: 1019 kr
Fyrverkeri: 707 kr
- I undersøkelsen ser vi at folk har begynt å vektlegge bærekraft noe i julehandelen. To interessante observasjoner er at julegaver ikke trenger å være ting, og heller ikke noe nytt. For første gang ligger opplevelser på topp på nordmenns ønskeliste. Videre oppgir 7 av 10 at de synes det er hyggelig å få hjemmelagde gaver, og over halvparten av oss tenker at det å få en brukt gave kan være like fint som noe nytt, forklarer hun.
Sandmæl synes det er veldig positivt at folk har blitt mer bevisste rundt dette.
- Spesielt siden nærmere 6 av 10 føler på et kjøpepress i forbindelse med julen. Ved at flere tenker bærekraft, kan det være med på å dempe den vonde følelsen mange går rundt med, forklarer hun.
Undersøkelsen viser at menn planlegger å bruke 1 300 kroner mer enn kvinner i julen totalt. Menn som planlegger for nyttårsfest og julebord skal i snitt legge mer i dette enn kvinner. Særlig når det gjelder julebordet planlegger menn å bruke mer. Her skiller det 350 kroner i snitt mellom menn og kvinner.
- Selv om undersøkelsen viser at menn skulle bruke mer på julebord og nyttårsfesten, kan jo dette dessverre se ut til å gå i vasken. Så da får jo mange en ekstra pott penger til å fortsette gode sparevaner, sier forbrukerøkonomen.
Hvor mye nordmenn planlegger å bruke på julehandelen øker også i takt med alderen, viser undersøkelsen. Den yngste målgruppen, fra 18–29 år, planlegger å bruke 7 063 kroner, mens den eldste aldersgruppen som er 60 år og oppover planlegger å bruke 12 776 kroner i gjennomsnitt på årets julehandel.
Innen de ulike kategoriene er det særlig julegaver hvor de eldste skiller seg ut i å bruke mest. De som kjøper julegaver i denne aldersgruppen oppgir i snitt å bruke 8 433 kr.
Undersøkelsen viser at de unge særlig tenker de skal bruke mer penger på julen i år. I snitt oppgir de at de planlegger å bruke om lag 1 600 kroner mer i år enn i fjor. Dette er også noe mer enn de oppga før pandemien. De unge planlegger å bruke mer penger innen de fleste kategorier. Men særlig planlegger de som skal kjøpe julegaver, å legge mer i disse i år sammenlignet med i fjor.
- Vi har vært inne i en rar og for mange tung periode med nedstengning og lite sosialt. Nå kan det hende at de unge vil dra på litt, kose seg litt ekstra og være gavmilde med de rundt seg. Mange unge har jo også vært økonomisk rammet av pandemien, men har kanskje fått tilbake jobben nå og har mulighet til å bruke litt mer enn det de kunne i fjor, sier Sandmæl.