Hvert år ber over 200.000 kunder om å få tilsendt ny kodebrikke. De aller fleste fordi de har rotet bort den gamle.
– Mange tror ikke de vil trenge kodebrikken mer fordi de har tatt i bruk BankID på mobil. Det er feil, sier Marianne Nygaard i DNBs kundesenter.
– Selv om du har tatt i bruk BankID på mobil så må du ikke kaste eller rote bort kodebrikken. Du må heller ikke glemme det personlige passordet, for du får du bruk for begge deler den dagen du må bytte SIM-kort i mobilen blant annet. Da må du slette gammel BankID på mobil og opprette BankID på mobil på nytt, og det får du ikke gjort uten kodebrikken, forklarer hun.
– Du vil også ha behov for kodebrikken og det personlige passordet når du skal signere elektronisk, for eksempel hvis du skal søke om refinansiering eller finansieringsbevis i nettbanken.
– Ta derfor vare på kodebrikken. Ha den på en fast plass slik at du finner den, råder Marianne.
Husker du ikke det åttesifrede passordet, kan vi hjelpe deg med det, legger hun til.
– Husk at du fortsatt kan logge deg på uten BankID, det vil si med den gamle firesifrede personlige koden (også kalt kontofonkoden). Du må ikke bruke BankID. Sørg for å ha denne firesifrede koden i bakhodet. Denne koden kan du ofte logge på med hvis BankID eller andre ting feiler – forutsatt at du har internett og internettilgang. Det er verdt forsøket. Husker du ikke den firesifrede koden kan du selv lage deg en ny en i nettbanken under «Innstillinger» – «Personlig kode».
– Hyppige nettbank- eller mobilbankbrukere bør ha alle tre alternativene klare, vanlig BankID, BankID på mobil – og uten BankID (firesifret kode). Det har jeg, og det er nyttig, konstaterer hun.
Har du andre spørsmål, så finner du svar på mye her