10 tips for deg som er ung og skal kjøpe bil

Bil er ofte en årsak til økonomiske problemer, og spesielt for unge menn.

Lesetid 5 min lesetid
Publisert 15. feb 2018
Artikkelen er flere år gammel

– Jeg har møtt på så mange unge som har havnet i økonomisk trøbbel fordi de har mistet kontroll over utgiftene. Derfor anbefaler jeg at man tenker seg om både en og to ganger før man går til innkjøp av bil, sier forbrukerøkonom i DNB, Silje Sandmæl.

Her er ti tips til deg som vurderer å anskaffe deg bil:

1. Verdifall
Uansett om du skal kjøpe ny eller gammel bil så bør du regne med at bilen får et betydelig verdifall. Ifølge Autolease Norge vil selv de mest populære nybilene være verdt i underkant av 70 prosent av nybilprisen etter tre år. Mange biler er bare verd halvparten av nybilprisen etter et halvt år. Verdifallet går i takt med bilens alder og tilstand, så vær obs på at om du kjøper en gammel bil kan den bli bortimot verdiløs.

2. Lån

Hvis bilen er belånt og det er pant i bilen må du regne med å også måtte tegne kaskoforsikring på bilen. Nedbetaling av billånet og renteutgifter er en betydelig utgift, og vær også klar over at verdien på bilen kan synke raskere enn nedbetalingen av lånet.

Ofte er renten på billån litt dyrere enn på boliglån. Derfor spekulerer noen i å «bake» billånet inn i huslånet.

Selv om du kan oppnå bedre betingelser er ikke dette nødvendigvis det beste rådet for alle. Veldig mange trenger fleksibilitet til å bruke boligpantet på fremtidige boliginvesteringer (oppussing, bygge garasje, hjelpe unger ut av redet, boligbytte som krever større egenkapital osv), og da er det dumt å bruke opp boligpantet på bil. At billånsrenten er litt dyrere enn boliglånsrenten, kan for mange være verdt å betale for – så lenge de får beholde fleksibiliteten i boliglånet.

– Vær også obs på at boliglån har en lengre betalingsplan enn typiske billån. Verdistigningen på bolig er historisk svært god, men du nesten er garantert et verdifall på bilen. Derfor bør du passe på at nedbetalingen av billånet skjer i samme tempo som verdifallet på bilen, sier Sandmæl.

3. Avgifter
Du huske på alle de faste utgiftene som kommer fra staten i kjølvannet av bilkjøpet.
Når du kjøper bil må du betale omregistreringsavgift. Den er avhengig av bilens alder og vekt, og satsene varierer for tiden mellom 1500-5800,-. I tillegg kommer årsavgiften på 3060,- kr.

4. Forsikring
Når du er ung og ikke har bygget opp bonus kan bilforsikring bli kostbart. Velg derfor en bil som er billig å forsikre. Du kan sjekke dette på forhånd hos ditt forsikringsselskap, men grunnregelen er at små praktiske biler ofte billigst å forsikre. Du er pliktig å ha ansvarsforsikring, men har du en verdifull bil eller lån må du tegne del- eller fullkasko forsikring. Forsikringsprisene varierer voldsomt og er avhengig av din alder, hvilken bil du har, bosted og om du har oppspart bonus. For en vanlig bil må du som ung regne med å betale fra 5000-15000 årlig bare i ansvarsforsikring, og betydelig mer om du ønsker del- eller helkasko.

5. Forsikre bil på foreldrenes forsikring?
For mange er det enkelt å ty til foreldre når bilen skal forsikres. Forsikringen vil bli billigere, men hva skjer fem år senere (for du kan jo ikke forsikre bilen på foreldrene for evig)? Jo, den gamle ungdomsbilen må byttes ut med en driftssikker, kollisjonssikker, familievennlig stasjonsvogn. I stedet for delkasko og lav kjørelengde må du nå ha kasko og høyere kjørelengde. Hvis du valgte å forsikre bilen selv kan du ha opparbeidet seg 70% bonus ved forsiktig kjøring. Alternativet er å starte med 20%. Da kan den tusenlappen du sparte for 5 år siden nå utgjør ti i dag, fordi det koster å forsikre dyrere biler. Derfor kan det for mange lønne seg å starte så tidlig som mulig med å ta ansvar for egen forsikringen.

6. Vedlikehold
Du må regne med betydelige utgifter til vedlikehold, og for gamle biler bør du sette av en ekstra buffer til reparasjoner. Bensin, olje og dekkslitasje vil med vanlig bruk koste deg over 10 000 i året. I tillegg kommer andre utgifter til vedlikehold, EU-sjekk og service. Vanlig bilhold kommer fort opp i over 20 000 i året.

7. Garasje eller parkering

Har du garasje eller parkeringsplass der du bor? Hvis ikke må du sette av penger til parkering. Skal du leie garasje må du regne med 1000-2000 i måneden, mens du med beboerparkering på gateplan kan slippe unna med en årsavgift på ca. 300,- (pris i Oslo). Du må også regne med parkering når du bruker bilen. Fem timer i et sentralt parkeringshus vil koste alt fra 100-250,- kroner i de store byene i Norge. Gateparkering er noe billigere og koster mellom 15-30. kroner timen i de store byene.

8. Bompenger eller ferge
Er du avhengig av å kjøre daglig gjennom bomring, vei med bompenger eller ferge blir kostnadene betydelig. Daglig kjøring gjennom en bomring som koster 30,- kr vil årlig komme på over 10 000,- kroner.

9. Kjøp billig

Bil er dyrt i Norge. Så uansett om du skal kjøpe ny eller brukt, husk å prute! Få et pristilbud fra en leverandør og ta det med til neste. Det er mange tusenlapper å spare på å besøke flere leverandører. Kjøper du bil privat vil du også kunne oppnå store prisavslag. Det er helt vanlig å prute på bilkjøp!
Husk også at prisene på reparasjon er store fra verksted, og det er mye å spare for eksempel på å legge reparasjonen til et verksted i Sverige. Det er også muligheter for å spare på driftskostnadene. Fyll bensin på søndager eller mandag formiddag, da er det klart billigst.

10. Alternativer til kjøp av bil?
En bil gir deg frihet men kan fort bli et pengesluk. Derfor kan alltid være lurt å tenke alternativt.
Først bør du stille deg spørsmålet om du virkelig trenger bil. Kanskje du heller kan benytte deg av andre alternativer som blir mye billigere. Tenk nøye igjennom hva du trenger bilen til. Kan du ta kollektiv transport til jobb/studie, eller sykle? Når du trenger å være mer fleksibel, kan du låne bil av noen, eller hva med å være medlem av en bilpool, leie bil ved behov og ta taxi.