Rådgivning og fond

Slik setter banken sammen din fondssparing

Hva legger DNB vekt på når banken gir deg råd om fondssparing?

GIR RÅD: Behnaz Ganji gir ofte råd om indeksfond i sparingen. Foto: Dagfinn Kvinge
Lesetid 4 min lesetid
Publisert 03. jul 2020
Artikkelen er flere år gammel

Mange privatpersoner sparer langsiktig i fond, men det bør ifølge Forbrukerrådet ikke være i aktivt forvaltede fond. Aktiv forvaltning lønner seg nemlig ikke, slår Forbrukerrådet fast. 

Men likevel anbefaler de fleste bankene de dyreste fondene, sier Jorge B. Jensen, fagdirektør finans i Forbrukerrådet.

- De fleste bankene, i denne sammenheng brukt om alle som selger fond, anbefaler fortsatt kundene den desidert dyreste varianten av fond til tross for at uavhengige analyser gang på gang viser at kunden taper på dette. Denne forbrukerskadelige praksisen ser vi alvorlig på, sier Jensen, i en pressemelding.

Vi må følge et omfattende regelverk som sørger for at kundens beste kommer først
Behnaz Ganji

Indeksfond mest populært hos DNB

Mange nordmenn har fondssparingen sin i DNB, og i utvalget på over 400 fond finnes det både aktivt forvaltede fond og indeksfond, DNB-fond og fond forvaltet av andre.

Det mest populære fondet er DNB Global Indeks.  

- Vi gir råd til mange kunder, og hittil i år er 70 prosent av fondene de har valgt indeksfond og 30 prosent aktive fond, sier sparerådgiver Behnaz Ganji.

Forbrukerrådet gjennomførte for to år siden en blindtest av sparerådgivningen til fire norske banker og der kom det fram at DNBs rådgivere var de som anbefalte indeksfond i størst grad.

Du finner gode og billige klær hos H&M, mens du kan finne dyrere merkeklær et annet sted
Behnaz Ganji

Rådgivningsprosessen er omfattende.

- Vi forklarer forskjellen mellom aktive fond og indeksfond, vi er nøye med å forklare kostnadene ved tjenestene. Jeg liker å sammenligne det med noe som kundene har et nærmere forhold til, du finner gode og billige klær hos H&M, mens du kan finne dyrere merkeklær et annet sted. For noen er det verdt prisen, mens andre foretrekker billigste løsning, forsetter Ganji.

Hun presiserer at om det gjelder klær eller sparing, så må kunden ta stilling til  at de betaler ekstra for noe som kunden tror gir en merverdi.

PÅ ET STED: Få oversikt over sparingen.

Grundig kartlegging av kunden

Ganji forteller at det er en lang prosess i samtalen med kunden før man kommer til valg av aktive eller passive fond.

- Vi må følge et omfattende regelverk som sørger for at kundens beste kommer først. Investeringene må passe den enkelte. Det er veldig viktig at kundene investerer under riktige forutsetninger og det betyr at vi må forstå den enkeltes økonomi og forutsetninger før vi kan gi råd, forklarer hun.

Det er verdipapirhandelloven som sørger for at banken er pålagt å anbefale produktet som er i kundens beste interesse.

- Vi er også forpliktet til å spørre om kundene har særlige preferanser; det kan være bærekraftige investeringer, det kan være at de er prissensitive eller det kan være andre ting, fortsetter hun.

Enkelt med indeksfond

Ganji peker på at hun ofte anbefaler indeksfond til kunder som ikke har så sterkt forhold til sparing og hun tror det har blitt normen blant rådgiverne i DNB.

- Vi følger alle de samme retningslinjene, og når det kommer til globale aksjefond kommer indeksfondene ofte ut som en foretrukket løsning for mange.

Samtidig peker hun på at DNB har mange populære aktive fond.

- For eksempel er DNB Teknologi et veldig etterspurt fond som mange kunder har hørt om. Aktive bransjefond bør brukes en del av en helhetlig portefølje, sier Ganji.

Indeksfondene kommer ofte ut som en foretrukket løsning for mange
Behnaz Ganji

Verdien av finansiell rådgivning

Når markedene svinger er det mange som tar kontakt med sin finansielle rådgiver.

- Mange av de kundene som var i kontakt med oss fortsatte i større grad med sparingen, mens de som handlet på egen hånd oftere solgte. Vi forsøker å vise fram verdien av langsiktig sparing og av å holde seg til planen sin. Dersom du for 10 måneder siden hadde en sparehorisont på 10 år, vil det være veldig rart om den endret seg på så kort tid, sier hun.

Spareplan som skal holde seg

Ganji er nøye med å påpeke at for noen kunder er det riktig å selge, det kan være at forutsetningene for sparingen har endret seg brått. Dersom det eneste som har endret seg er markedene, bør man i utgangspunktet holde seg til den planen man har lagt, fordi rådene som gis skal være fornuftige over tid uavhengig av markedssituasjonen.

- Vi snakker om fordelene med langsiktig sparing, der kundene setter inn et fast beløp hver måned. Vi setter sammen med kunden en spareplan som er langsiktig og som skal holde seg i lang tid. Det gjelder å skape en plan som kunden kan forholde seg til i tykt og tynt, sier Ganji.

Hun viser til at månedssparing reduserer risikoen noe ved å spre investeringene over tid. Månedssparing er en god løsning som gjør at man investerer når pengene blir tilgjengelig. En spareavtale kan løpe i mange år, både når markedene er gode og vanskelige.

Sparingen må passe kunden

Hun forteller at kundene også kan velge mellom kombinasjonsfond som følger DNBs markedssyn  eller billigere kombinasjonsfond i Spare-serien

- Kombinasjonsfond passer til kundene som ønsker å være litt mer forsiktig eller at de har kortere sparehorisont og som ønsker alt i en pakkeløsning. Vi tilpasser rådgivningen til den enkelte kunde og har fond som passer til de fleste, noen kunder finner trygghet i aktive fond andre vil ha det billigst mulig, avslutter Ganji.