– Hyttemarkedet har roet seg, men det er ikke sånn at det har stoppet helt opp, sier hyttemegler Gro Bredeveien Wergeland.
– Når det rette objektet dukker opp, er kjøperne der. Det er denne hytta på Blefjell et godt eksempel på, sier Bredeveien Wergeland.
Hytta hadde en prisantydning på 1,75 millioner kroner, og ble til slutt solgt for 1,96 millioner, altså godt over prisantydning.
Når det rette objektet dukker opp, er kjøperne der. Det er denne hytta et godt eksempel på
– Dette er en forholdsvis liten og enkel hytte, men den er utrolig koselig. Den har en fin beliggenhet, gode solforhold og nydelig utsikt. Hytta har kjørevei helt fram og innlagt strøm, men det er ikke innlagt vann og avløp. I tillegg til de to soverommene er det også et anneks med ekstra soveplasser, sier Gro Bredeveien Wergeland, hyttemegler i DNB Eiendom.
Skal du selge hytte? Kom i kontakt med en eiendomsmegler her
Den erfarne hyttemegleren legger ikke skjul på at hyttemarkedet er langt roligere nå sammenliknet med pandemiårene da nordmenn kjøpte hytter over en lav sko.
– Markedet er mer på nivå med slik det var før pandemien, men det er klart at høy inflasjon og rekordhøye strømpriser også påvirker aktiviteten. Samtidig er markedet litt «mettet» etter rekordsalget de to siste årene, og kjøperne har også flere objekter å velge mellom.
Ifølge Bredeveien Wergeland er kjøperne mer selektive og prisbevisste enn for få måneder siden, og det tar lengre tid å få solgt.
– Noen hytter opplever god interesse og blir solgt raskt, mens andre er mer tungsolgte. Vi ser det er det samme bilde i alle priskategorier.
Beliggenhet og standard er selvfølgelig alltid avgjørende for interessen. Samtidig er det utrolig viktig å gå ut med riktig pris og bruke tid på en god presentasjon som får fram kvalitetene og den gode hyttefølelsen på best mulig måte.
– Det synes jeg vi lyktes veldig godt med her, og eierne gjorde en kjempejobb i forkant av fotografering og visning.
Det var Cathrine Grosvold og ektemannen som solgte hytta på Blefjell. Grosvold legger ikke skjul på at de var spente på hvordan det skulle gå, for etter de tok beslutningen om å selge tidligere i år har hyttemarkedet roet seg veldig. Samtidig var det ikke sånn at de måtte selge for enhver pris.
– Først må jeg si at det var med tungt hjerte at vi valgte å selge denne fantastiske hytta som vi har elsket fra første stund. Vi var jo klar over at markedet har endret seg i høst, men vi hadde en god dialog med Gro og kom fram til en pris vi var villige til å selge for og bestemte oss for å prøve, sier Grosvold.
Grosvold trekker også fram DNB Eiendoms salgsgaranti, «Garantert Solgt» som en betryggende faktor i et mer usikkert marked. Kort forklart innebærer garantien at dersom hytta ikke blir solgt til prisantydning eller mer innen seks måneder, så betaler du heller ingenting utover fotografering og takstrapport.
– Vi var enige om at vi ikke ønsket å selge under prisantydning, så det var en ekstra trygghet dersom vi ikke skulle få solgt.
Hvorfor valgte dere å selge?
– Det er ikke bare mannen min og jeg som har blitt glade i dette stedet, men hele familien. Den enkle forklaringen er at hytta ble i minste laget, men jeg skal love deg at vi hadde mange runder med "skal – skal ikke", før vi til slutt tok beslutningen om å selge, sier Grosvold.
– Vi har brukt hytta veldig mye gjennom alle årstider og blitt utrolig glad i Blefjell som vi ikke kjente så godt til fra før. Det er på hytta vi virkelig har fått senket skuldrene og fått avbrekk fra en hektisk jobbhverdag, så det var ikke et enkelt valg, fortsetter hun.
Mens en del hytteselgere nå opplever liten interesse og budene sitter langt inne, var det helt motsatt på denne hytta.
– Det var veldig gøy da vi skjønte at folk både ønsket å komme på forhåndsvisning og flere meldte seg på fellesvisningen. Visningen varte og rakk i nesten tre timer, og det kom stadig flere biler inn på tunet, sier Grosvold og fortsetter:
– Været viste seg også fra sin beste side, og med knallblå himmel og nydelig høstfarger ble det en perfekt ramme som fikk fram hyttas kvaliteter på aller beste måte. Vi ville vært kjempefornøyd med å selge til prisantydning, så at den gikk mer enn 200 000 kroner over var over all forventning. Vi er superfornøyde med salget.
Siden familien kjøpte hytta i 2017 har de brukt en del tid på å skape drømmehytta.
– Utgangspunktet var helt perfekt. Fantastisk beliggenhet med nydelig utsikt mot blant annet Lifjell og Norefjell, usjenert tomt plassert på en kolle og kun en drøy times reisevei. Innvendig fikk jeg umiddelbart den gode følelsen og tenkte at dette er den perfekte hytta for oss, sier Grosvold.
Grosvold forteller at hun og mannen var veldig bevisst på å fram den gode hyttefølelsen både på bildene i annonsen og på selve visningen.
– Tanken var å gi folk en behagelig følelse av lave skuldre og idyllisk hytteliv, som var følelsen jeg selv fikk da vi var på visning her. Vi fyrte opp i peisen så hytta var lun og varm, og i bakgrunnen hadde vi radioen lavt på med koselig musikk.
– Alle som ønsket fikk servert nytraktet kaffe og vi satte fram skåler med sjokolade, og det virket som folk virkelig koste seg.
På forhånd hadde familien ryddet godt ute og inne og pyntet med blomster for å skape den rette stemningen.
– Vi fjernet også familiebilder og personlige gjenstander sånn at det skulle bli enklere for folk å tenke at dette kunne bli deres drømmested. Jeg overbevist om at det er lurt å legge litt ekstra innsats i presentasjonen, sier Grosvold.
Er dere ferdige med hyttelivet nå?
– Nei, absolutt ikke. Etter vi solgte på Blefjell har vi kjøpt en større hytte på snaufjellet i Eggedal hvor vi også fikk godfølelsen umiddelbart. Vi hadde litt flaks, for vi fikk den til litt under prisantydning mens vi selv solgte over. Nå gleder vi oss til å starte et nytt hytteeventyr!