Oppdatering av legitimasjon
Det er viktig at personer i bedriften har gyldig og oppdatert legitimasjon hos oss.
Mange lurer på
Vi tilbyr to alternativer for legitimering. Velg det alternativet som passer best:
- Last opp bilde/kopi av legitimasjon i bedriftsnettbanken (for deg selv eller på vegne av noen andre i bedriften)
- Legitimering på DNB-kontor i Norge
Følg veiledningene lengre ned på denne siden.
Vi har sendt et brev til bedriftsnettbanken og per post til de bedriftene det gjelder. I brevet finner dere en oversikt over hvilke personer som må oppdatere sin legitimasjon.
Merk! Det er kun administrator og/eller bestiller som kan se brevet i bedriftsnettbanken. Du ser hvem som er administrator under "Mine administratorer" til høyre på forsiden i bedriftsnettbanken.
Bankene må til enhver tid sørge for å ha oppdatert og lagret tilstrekkelig lagret informasjon om kundene, og sjekke og bekrefte deres identitet. Dette er i henhold til hvitvaskingslovgivningen, som gjelder for alle banker.
Selv om banken kjenner kundene godt fra før, betyr det at bankene må innhente kopi av gyldig identifikasjonspapirer i tilfeller hvor man ikke lenger har tilstrekkelig eller riktig informasjon om kunden hos seg.
Bedriftsnettbanken: Last opp bilde/kopi av legitimasjon
Har du tilgang til bedriftsnettbanken kan du selv laste opp bilde/kopi av legitimasjonen din.
Administrator i bedriftsnettbanken kan laste opp på vegne av personer som ikke har tilgang.
Tips
Du ser hvem som er administrator under "Mine administratorer" til høyre på forsiden i bedriftsnettbanken.
Du kan velge mellom:
- Pass
- Norsk nasjonalt ID-kort
- ID kort fra EU/EØS-land
- Norsk førerkort fra 1998 eller nyere
- Bankkort fra annen norsk bank, med bilde
- Norsk utlendingspass eller norsk reisebevis for flyktninger
Merk! Personer som ikke har norsk personnummer eller D-nummer må legge ved bekreftet rett kopi av legitimasjon.
Bekreftet rett kopi må være attestert med stempel og signatur av politi, domstol, offentlig etat, finansinstitusjon, verdipapirforetak, forvaltningsselskap, eiendomsmegler, revisor, regnskapsfører eller advokat.
Husk å få med alle viktige sider, bildet må være tydelig og teksten må være lesbar.
Tips
Husk å slett bilde/kopi av legitimasjonen fra din PC eller mobil etter du har sendt det inn til oss.
For å komme til skjemaet må du klikke på lenken under og logge inn i bedriftsnettbanken.
Skriv inn din bruker-ID som består av to bokstaver og fem tall (eksempel: TB12345).
Deretter velger du ønsket innloggingsmetode. Du kan velge mellom BankID, BankID på mobil og uten BankID (kun kodebrikke).
Fyll ut skjema, last opp bilde/kopi av legitimasjonen som vedlegg og send det inn til oss.
Legitimering på DNB-kontor i Norge
Du kan velge mellom:
- Pass
- Norsk nasjonalt ID-kort
- ID-kort fra EU/EØS-land
- Norsk førerkort fra 1998 eller nyere
- Bankkort fra annen norsk bank, med bilde
- Norsk utlendingspass eller norsk reisebevis for flyktninger
Husk!
- Legitimasjonens utløpsdato må ikke være passert
- Nødpass godkjennes ikke
- Bankkort må være fra annen bank, bankkort fra DNB vil ikke bli godkjent
Det er kun mulig å legitimere seg på våre kontor i Norge. De fleste kontor har drop-in, men noen har kun åpent med timebestilling.
Spørsmål og svar
Vi har sendt et brev til bedriftsnettbanken og per post til de bedriftene det gjelder. I brevet finner dere en oversikt over hvilke personer som må oppdatere sin legitimasjon.
Slik finner du brevet i postkassen:
- Logg inn i bedriftsnettbanken
- Klikk på "i" oppe høyre og deretter "Postkasse"
- Les meldingen om oppdatering av legitimasjon og klikk på vedleggslenken for å åpne brevet
Merk! Det er kun administrator og/eller bestiller som kan se brevet i bedriftsnettbanken. Du ser hvem som er administrator under "Mine administratorer" til høyre på forsiden i bedriftsnettbanken.
Nei, det må du ikke. Det holder at du sender inn legitimasjonen din én gang. Legitimasjonen din blir oppdatert i alle bedriftene du har en rolle i.
Med gyldig legitimasjon menes:
- norsk eller utenlandsk pass
- norsk utlendingspass
- norsk reisebevis for flykninger
- norsk nasjonalt ID-kort
- ID-kort fra EU/EØS-land
- norsk førerkort utstedt etter 01.01.98
- norsk bankkort med bilde, fra en annen bank
Husk!
- Legitimasjonens utløpsdato må ikke være passert
- Nødpass godkjennes ikke
- Bankkort må være fra annen bank, bankkort fra DNB vil ikke bli godkjent
Selv om vi stoler på kundene våre og regner med at legitimasjonen vi mottar er riktig, er vi som bank pålagt av norske myndigheter å innhente legitimasjon fra våre kunder som kan bekrefte kundens identitet.
Ettersom DNB mangler en gyldig kopi av din legitimasjon vil heller ikke ditt bankkort fra DNB bli godkjent som gyldig legitimasjon før vi har fått annen bekreftelse på din identitet. Dette er ikke fordi DNB ikke tror at du er du, men som bank er vi pålagt av myndighetene å kunne vise til annen dokumentasjon (ikke utstedt fra DNB) som bekrefter din identitet.
For å verifisere din identitet trenger vi derfor gyldig legitimasjon som f.eks. pass eller bankkort (med bilde) fra annen bank som allerede har bekreftet din identitet.
Vi hjelper dere gjerne!
Ta kontakt med oss hvis det er noe som forhindrer dere fra å gjennomføre legitimeringen.
Ring bedriftssenteret
Telefon +47 915 04800
Chat med oss
Chatboten vår svarer på spørsmål hele døgnet