Avslutte kundeforhold bedrift, lag eller forening
Vi forstår at behovene til din bedrift kan endre seg over tid, og vi verdsetter samarbeidet vi har hatt. Dersom du vurderer å avslutte kundeforholdet, ønsker vi å sikre en smidig prosess for deg.
Velg bedriftssituasjonen og start prosessen
Har du lån eller kreditt må dette innfris før vi kan avslutte kundeforholdet.
For å avslutte kundeforholdet i DNB må avviklingsstyret signere. Du finner hvem som kan signere på vegne av avviklingsstyret under kunngjøringer i Brønnøysundregistrene.
Hent ut nødvendig dokumentasjon fra nettbanken før du avslutter kundeforholdet. Dette inkluderer bilag, kontoutskrifter og årsoppgaver. Ved bestilling av kopier i etterkant vil det påløpe gebyr.
Nullstill saldo på bedriften sine kontoer. Påløpte renter blir automatisk lagt til ved avslutning.
Hvis bedriften har midler på skattetrekkskonto, må du søke om frigivelse fra Skatteetaten før du starter avslutning av kundeforholdet. Du kan søke om frigivelse på Skatteetaten sine sider.
For å avslutte depositumskonto må både avviklingsstyret og motpart signere.
Når du sier opp kundeforholdet i banken, husk å avslutte abonnementet på ditt regnskapssystem separat for å unngå fremtidige faktureringer.
Har du ikke nettbank kan du benytte manuelt skjema "Avslutning av kundeforhold/kontoer i DNB". Last ned skjema her
Skjema returneres til:
DNB Bank ASA
Drift Konto
Postboks 1600 Sentrum
0021 OsloNår du har gjort dette er du klar for neste steg. Normal behandlingstid er 1 uke.
DNB samarbeider med bostyrer for å sikre en rettferdig løsning ved bedriftskonkurs. Vi hjelper med å avvikle eiendeler, håndtere gjeld og veilede bedriftseiere gjennom prosessen, tilpasset hver situasjon.
Merk: kontakt bostyrer for å få informasjon om selskapet, for eksempel kontoutskrifter.
Du finner bedriften sin bostyrer under kunngjøringer i Brønnøysundregisterne.
Skal du fusjonere/fisjonere med selskap i annen bank følg "Avslutte kundeforhold/bytte bank" prosessen.
Skal du fusjonere eller fisjonere med selskap i DNB ta kontakt med oss på 915 04800.
Tips
Overtakende selskap tar initiativet til å gjøre nødvendige endringer knyttet til depositumskontoen.
Har du lån eller kreditt må dette innfris før vi kan avslutte kundeforholdet.
Avslutning av kundeforholdet krever signatur i samsvar med selskapets signaturrett. Sjekk bedriften sin signaturrett på Brønnøysundregistrene sine sider, under "Finn virksomhet". Hvis det ikke er angitt, må hele styret signere for avslutning.
Hent ut nødvendig dokumentasjon fra nettbanken før du avslutter kundeforholdet. Dette inkluderer bilag, kontoutskrifter og årsoppgaver. Ved bestilling av kopier i etterkant vil det påløpe gebyr.
Nullstill saldo på bedriften sine kontoer. Påløpte renter blir automatisk lagt til ved avslutning.
Hvis bedriften har midler på skattetrekkskonto, må vi ha en bekreftelse for å kunne frigi midlene. Denne kan fremskaffes på to måter. Enten:
- Få en bekreftelse fra din nye bank om at kontoen du ønsker å flytte skattepengene til, er en skattetrekkskonto.
- Søke Skatteetaten om å frigi midler fra skattetrekkskonto.
Søk om frigivelse (Skatteetaten)
Vi anbefaler å få bekreftelse fra den nye banken din, da det vanligvis går raskere.
Ved avslutning av depositumskonto signerer både utleier og leietaker.
Har du ikke nettbank kan du benytte manuelt skjema "Avslutning av kundeforhold/kontoer i DNB". Last ned skjema her
Skjema returneres til:
DNB Bank ASA
Drift Konto
Postboks 1600 Sentrum
0021 OsloNår du har gjort dette er du klar for neste steg. Normal behandlingstid er 1 uke.
Når du sier opp kundeforholdet i banken, husk å avslutte abonnementet på ditt regnskapssystem separat for å unngå fremtidige faktureringer.
Vil du gi oss en sjanse til?
Vi er klare til å sette inn superkreftene for å redde forholdet vårt! 💪🚀
Andre lurer på dette:
Eventuelle midler på konto vil være overført til ny bank i løpet 1 uke. Vi oppfordrer til at dere selv overfører eventuell saldo slik at denne står i 0, da det vil påløpe et gebyr på 75kr hvis vi gjør overføringen.
Ja, vi sender en bekreftelse når kundeforholdet er avviklet hos oss. Du velger kanal (e-post eller SMS) i skjema for avslutning av kundeforholdet.
- Er bedrift lagt ned?
For å avslutte kundeforholdet i DNB må avviklingsstyret signere. Du finner hvem som kan signere på vegne av avviklingsstyret under kunngjøringer i Brønnøysundregistrene. Gå til Kunngjøringer - Brønnøysundregistrene
- Er bedrift aktiv?
Avslutning av kundeforholdet krever signatur i samsvar med selskapets signaturrett. Sjekk din bedrifts signaturrett på Brønnøysundregistrene sine sider, under "Finn virksomhet". Hvis det ikke er angitt, må hele styret signere for avslutning. Gå til Brønnøysundregistrene.
Velg din bedriftssituasjon her og følg prosessen.
Se prosess "Bedriften er lagt ned" under "Velg din bedriftssituasjon" øverst på siden.
DNB samarbeider med bostyrer for å sikre en rettferdig løsning ved bedriftskonkurs. Vi hjelper med å avvikle eiendeler, håndtere gjeld og veilede bedriftseiere gjennom prosessen, tilpasset hver situasjon.
Merk: kontakt bostyrer for å få informasjon om selskapet, for eksempel kontoutskrifter.
Du finner din bostyrer under kunngjøringer i Brønnøysundregisterne.
Skal du fusjonere eller fisjonere med selskap i annen bank følg "Avslutte kundeforhold eller bytte bank" prosessen.
Skal du fusjonere eller fisjonere med selskap i DNB ta kontakt med oss på 915 04800.
Tips: Overtakende selskap tar initiativet til å gjøre nødvendige endringer knyttet til depositumskontoen.
For å avslutte ditt abonnement i DNB Regnskap benytter du følgende skjema:
- Er bedriften lagt ned? Husk å si opp betalingsterminalen hos din leverandør.
- Er bedriften fortsatt aktivt? Husk å oppdatere oppgjørskontoen til din nye konto.